Belangrijke factoren overgewicht: voeding, beweging en..

Iedereen die wel eens zijn voedingspatroon bij heeft gehouden aan de hand van calorieën, weet dat 400 calorieën een behoorlijk groot aantal is wanneer je probeert af te vallen. En toch zouden heel weinig van hen weten dat er één factor in hun leven is die ervoor kan zorgen dat ze, gemiddeld, dit aantal de dag erop meer eten als ze niet oppassen. Sowieso een factor die nog wel eens over het hoofd wordt gezien als een belangrijk aspect van een gezond en vitaal leven: slaap.

Slaap, overgwicht

Extra calorieën

Onlangs publiceerde het European Journal of Clinical Nutrition [1] een meta studie over het verband tussen slaap en eetpatroon. Voor de iets minder wetenschappelijk onderlegden onder ons, bij een meta-studie kijkt men naar meerdere onderzoeken op hetzelfde gebied, een soort overzichtsstudie dus. Hieruit blijkt kort gezegd dat mensen met een slaaptekort de dag erna gemiddeld 385 kcal extra eten. Dat is heel wat, als je het ons vraagt. Je kunt het vergelijken met ongeveer vier en een half sneden brood..

Opzet studie

In totaal combineerde men 11 studies met in totaal 172 deelnemers om tot deze resultaten te komen. Alle studies hebben een opzet waarbij ze personen met een slaaptekort die nacht vergelijken met een groep waarbij dit niet het geval is. Hierbij kijken ze naar de calorie inname van die personen de 24 uur erna. Onder slaaptekort wordt in deze studies verstaan dat er 3,5 tot 5,5 uur geslapen werd. Ten opzichte van 7 tot 12 uur in de andere groep.

Allereerst kwam uit de resultaten dat er weinig verschil zit in het aantal calorieën dat verbrand werd in de opvolgende 24 uur. Mensen met een slaaptekort krijgen dus gemiddeld bijna 400 calorieën meer binnen dan personen zonder. Ze eten dus een stuk meer. Ook zit er een verschil in wat de personen eten. Er werd gemiddeld meer vet en minder eiwitten gegeten. De koolhydraatinname blijft nagenoeg hetzelfde.

Rol slaap bij obesitas

Dr. Gerda Pot van de Vrije Universiteit, die mede het onderzoek initieerde, zegt over de resultaten: “De belangrijkste oorzaak van obesitas is een disbalans tussen calorie inname en calorieverbranding. Deze studie voegt bewijs toe aan het vermoeden dat slaaptekort een rol speelt in deze disbalans. Dus er zit best wat waarheid in het Engelse gezegde ‘ Early to bed, early to rise, makes a man healthy and wise’. [..] Als langdurig slaaptekort dus doorgaat, zal de verhoogde calorie inname dus kunnen leiden tot gewichtstoename.”

Uiteraard is er nog meer onderzoek nodig om een beter beeld te krijgen wat langdurig slaaptekort doet. Zeker op het gebied van overgewicht op lange termijn. Maar wellicht is het al wel veilig om te stellen dat naast voeding en beweging, ook een derde belangrijke factor toegevoegd kan worden die invloed heeft op overgewicht. Slaap dus.

 

Merk je zelf dat je op één of meerdere van deze factoren vast loopt? Neem gerust contact op voor een kennismaking bij Gelukkig Lijf, zodat we samen kunnen bekijken of wij jou kunnen helpen hiermee. Dit kan zowel in Arnhem als Apeldoorn.

Bron: [1] H K Al Khatib, S V Harding, J Darzi, G K Pot. The effects of partial sleep deprivation on energy balance: a systematic review and meta-analysis. European Journal of Clinical Nutrition, 2016; DOI: 10.1038/ejcn.2016.201

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.