Wat gebeurt er in onze hersenen tijdens sport en beweging?

Wanneer je begint met sporten (en of meer bewegen) merk je al snel dat dit invloed heeft op je fysieke gezondheid. Misschien merk je dat trappen lopen minder vermoeiend is, je de boodschappentas makkelijker optilt. Of merk je dat je kleding anders zit. Dit soort positieve gevolgen van sport zijn makkelijk op te merken. Maar wat gebeurt er eigenlijk tussen je oren? Welke invloed heeft sport op onze hersenen en hoe kunnen we dit merken?

Als je in de ochtend sport, hoor je mensen misschien nog wel eens iets zeggen in de richting van: “Zo, zijn we weer helemaal wakker”. Mensen voelen zich meer alert na het sporten, ze ervaren verbeterde concentratie en voelen zich mentaal fit. Als je regelmatig sport is dit misschien niet iets nieuws. Maar voor iemand die misschien niet zoveel beweegt kan dit lastig voor te stellen zijn.

Bloedtoevoer in de hersenen

Oké, dus beweging verbetert onze concentratie, ons geheugen en alertheid. Hoe zit dat? Volgens onderzoek heeft dit te maken met het bloedtoevoer naar de hersenen (1). Tijdens sport en beweging krijgen de hersenen meer bloedtoevoer in de gebieden die te maken hebben met onze cognitie en geheugen. Ook heeft het positieve gevolgen voor onze geestelijke gezondheid en ons humeur.

wat doen je hersenen tijdens sport

Intensiteit

Voor het opbouwen van spiermassa of het maximaliseren van kracht kan je specifieke trainingsschema’s volgen (uiteraard gecombineerd met voeding). Maar hoe zit dat met de positieve gevolgen van sport op de hersenen?

Onderzoek toont aan dat tijdens lagere intensiteit vooral netwerken actief zijn die te maken hebben met cognitie en concentratie (2). Tijdens hogere intensiteit zijn gebieden die te maken hebben met affectieve/emotionele processen meer actief (2). Ander onderzoek toont ook aan dat tijdens intensief sporten meer neurotransmitters worden aangemaakt die een positief effect kunnen hebben op onze geestelijk gezondheid (3). Dit betekent niet dat lagere intensiteit geen positieve invloed heeft op onze geestelijke gezondheid. Ongeacht de intensiteit heeft sporten een positieve werking op ons humeur (2).

Heb je een belangrijke meeting of sollicitatie waar je scherp moet zijn? Misschien helpt het om vooraf een stukje te lopen (lage intensiteit) om je concentratie (en cognitie) net die boost te geven die nodig is.

Leeftijd

En maakt het dan nog uit hoe oud je bent? Op alle leeftijden kan beweging positieve gevolgen met zich mee brengen. Zo hebben mensen die gedurende hun leven regelmatig bewegen vaak betere concentratie en een scherper reactievermogen (4). Beweging op latere leeftijd kan helpen met het scherp houden van ons brein (5). Dit komt deels door de stimulatie van bloedtoevoer naar ons brein, wat zo belangrijk is in het op peil houden van onze cognitie en ons geheugen. Jongeren en jong volwassenen profiteren net zo hard, zo toont onderzoek aan dat ook voor deze leeftijdsgroep beweging resulteert in sterkere mentale prestaties (6).

Jong of oud, het maak niet uit. Je bent nooit te laat om te profiteren van de vele positieve gevolgen van sport en beweging, zowel mentaal als fysiek. Ons brein is over de jaren heen zo veranderd dat het zelfs beweging nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren (7).

Slot

Beweging is erg belangrijk voor het optimaal functioneren van ons lichaam, maar ook onze hersenen. Zo is ons brein over de jaren heen zo veranderd dat het zelfs beweging nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren (7). Ongeacht de leeftijd, conditie, of intensiteit van het sporten, beweging kan veel voor je mentale fitheid betekenen. Je hersenen hebben beweging nodig, net als je lichaam voeding nodig heeft, ontzeg het jezelf dus niet! Zit je niet lekker in je vel en wil je door middel van sporten je humeur een boost geven, maar weet je niet hoe? Merk je dat je de laatste tijd minder scherp bent en vermoeid voelt? Vraag dan de gratis proefles aan en dan helpen wij je graag verder op weg.

 

  1. UT Southwestern Medical Center. (2020, May 20). Exercise improves memory, boosts blood flow to brain: Study: 1-year workout program shows benefits for older people at risk of dementia. ScienceDaily. Retrieved July 12, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2020/05/200520084123.htm
  2.  IOS Press. (2020, January 30). High and low exercise intensity found to influence brain function differently: Study suggests that exercise could play a role as a therapeutic strategy in neurological and psychiatric disorders. ScienceDaily. Retrieved July 9, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2020/01/200130115430.htm
  3. University of California – Davis Health System. (2016, February 25). This is your brain on exercise: Vigorous exercise boosts critical neurotransmitters, may help restore mental health. ScienceDaily. Retrieved July 11, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2016/02/160225101241.htm
  4. University Of Illinois At Urbana-Champaign. (2006, December 20). Exercise Appears To Improve Brain Function Among Younger People. ScienceDaily. Retrieved July 10, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2006/12/061219122200.htm
  5. DZNE – German Center for Neurodegenerative Diseases. (2014, October 20). Sport in old age can stimulate brain fitness, but effect decreases with advancing age. ScienceDaily. Retrieved July 11, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2014/10/141020134902.htm
  6. University Of Illinois At Urbana-Champaign. (2006, December 20). Exercise Appears To Improve Brain Function Among Younger People. ScienceDaily. Retrieved July 10, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2006/12/061219122200.htm
  7. University of Arizona. (2017, June 26). Brains evolved to need exercise. ScienceDaily. Retrieved July 13, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170626155729.htm