Boodschappen doen met honger; een slecht plan?

Vroeger heeft iedereen vast wel eens van zijn moeder of oma gehoord dat je beter niet met een hongerig gevoel naar de supermarkt kan gaan. Vooral omdat de kans dan groot was dat je met meer en ongezondere producten thuis zou komen. Wellicht nam je dat toen enigszins met een korreltje zout. Nu blijkt uit een studie, vorig jaar gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Psychonomic Bulletin and Review, dat we onbewust een voorkeur hebben voor vette en zoete producten als we honger hebben. 

De onderzoekers wilden door middel van een experiment bekijken of mensen sneller afgeleid zouden zijn door plaatjes van voedsel, en daarbij in het bijzonder voedsel hoog in vet en hoog in calorieën. Hierbij lieten ze proefpersonen een ingewikkelde computertaak, die verder niks met voedsel te maken had, uitvoeren. De opdracht was om de oplossing van deze taak zo snel mogelijk te vinden. Tijdens het uitvoeren van de taak werden er plaatjes getoond van verschillende soorten voedsel of producten die niks met voedsel te maken hadden. Deze plaatjes waren echter maar voor 125 milliseconden te zien, wat te snel is voor mensen om bewust te realiseren wat ze zagen. De plaatjes waren onderverdeeld in de categorieën: voedsel hoog in vet en calorieën, gezond voedsel en niet-voedsel gerelateerde plaatjes. (Waarbij wij zelf nog wel willen aanmerken dat het soms als erg kort door de bocht kan zijn om een enkel product als gezond of ongezond aan te merken. Uiteindelijk gaat het om het hele voedingspatroon van een persoon.)

Wat bleek? Alle afbeeldingen leidde de deelnemers af van de taak. Echter, plaatjes van bijvoorbeeld donuts, chips, kaas en snoep waren dubbel zo afleidend dan de plaatjes uit de andere categorieën. De plaatjes van gezond voedsel (wortels, appels en salades) en de plaatjes van niet-voedsel gerelateerde voorwerpen (een fiets, lavalamp of voetbal) waren ongeveer even afleidend. 

De onderzoekers gingen hierna nog een stapje verder en lieten andere deelnemers voor de taak eerst een chocolade snoepreep eten. Verrassend concludeerde ze dat de deelnemers na het eten van de snoepreep niet opnieuw meer afgeleid waren door de plaatjes van ongezond voedsel. 

Ondanks dat er volgens de hoofdonderzoekers nog wel veel vragen onbeantwoord blijven na dit onderzoek (“Wat als ze een appel hadden gegeten in plaats van snoep? Wat als ze een grotere drijfveer (geld) hadden gehad om de taak goed uit te voeren?”) kunnen we wel concluderen dat minder gezond voedsel de kracht heeft om onze aandacht te grijpen totdat we er ook daadwerkelijk wat van krijgen. Zelfs als we zelf het idee hebben dat we hard werken en ons concentreren. 

Dus waarschijnlijk zal je, hoe hard je je best ook doet, onbewust in de supermarkt altijd getriggert worden om keuzes te maken die je anders niet zou maken. Je zou de volgende keer eens de proef op de som kunnen nemen en je boodschappenmandje in de gaten houden tijdens een hongerig rondje door de supermarkt. Waarschijnlijk had je moeder/oma best een punt dat je beter eerst had wat kunnen eten! 

Referentie: Corbin A. Cunningham, Howard E. Egeth. The capture of attention by entirely irrelevant pictures of calorie-dense foods. Psychonomic Bulletin & Review, 2017; DOI: 10.3758/s13423-017-1375-8

Bron: https://www.sciencedaily.com/releases/2017/10/171026135327.htm

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.