Daarom dus schoppen en slaan!

“Wat? Kickboksen!?” zegt een cliënte met een licht verbaasde blik tegen een van onze trainers. “Waarom moet ik als vrouw van in de 50 in hemelsnaam gaan staan schoppen en slaan?” Nou, hieronder zal ik je vertellen waarom wij bij Gelukkig Lijf enorm enthousiast zijn over kickboksen. Juist voor iedereen!

In tegenstelling tot de meeste vormen van lichaamsbeweging, maak je bij kickboksen vooral gebruik van ‘power’ en niet alleen van ‘strength’. Ik gebruik hierbij met opzet de Engelse termen, omdat in het Nederlands voor beiden de beste vertaling ‘kracht’ is. Zonde, want er zit weldegelijk een groot verschil tussen beiden. Zoals Kurt Jackson, professor in Neurologie aan de Universiteit van Dayton, Ohio uitlegt: “Pure strength is what a weightlifter uses, but producing power is about both force and speed.” Een combinatie van kracht en snelheid dus.

Deze combinatie van kracht en snelheid zorgt er bij kickboksen vaak voor dat de training bestaat uit korte, intensieve en herhalende bewegingen in korte periodes van twee a drie minuten. In de wetenschap wordt dit ook wel onder de noemer van ‘high-intensity interval training (HIITT) geschaard. Volgens professor Kurt Jackson heeft dit type training vaak enorme voordelen, zelfs in hele korte intervallen – al bij slechts 60 seconden – kan HIITT dezelfde voordelen voor de gezondheid van je hart en longen hebben als 45 minuten van minder intense beweging. Snel verdiend dus!

Ook voor het verbranden van calorieën kan kickboksen gezien worden als een koning in het sportrijk. Bij het maken van stoot- en schopcombinaties zoals bij Tae Bo en kickboksen, verbrand je gemiddeld meer dan 8 calorieën per minuut, ongeveer net zoveel als bij zwemmen. Zeker in vergelijking met veel andere sporten is dit behoorlijk hoog.

Ondanks dat niet iedereen het direct zou denken, kan kickboksen zelfs (en wellicht júíst) bij het ouder worden enorme voordelen hebben. Kickboksen zorgt voor verbeteringen in beide types van balans die ieder lichaam nodig heeft: anticiperende en reactieve balans. Een betere balans zorgt voor een sterk verminderde kans op zowel vallen als op spierzwakte. Professor Kurt Jackson leert ons dat anticiperende balans van belang is wanneer je iets ziet aankomen, bijvoorbeeld wanneer je jezelf stabiliseert wanneer je een glas van de bovenste plank wil pakken. Reactieve balans is de ‘mind-muscle’ verbinding die ervoor zorgt dat je je balans behoudt wanneer je plotseling om dreigt te vallen, bijvoorbeeld wanner je een onverwachte duw krijgt. Beiden zijn bewezen factoren die steeds belangrijker worden wanneer je ouder wordt.

Daarnaast zal, wanneer je alleen naar de sportschool gaat, hardloopt of aan yoga doet, je neuromusculaire systeem waarschijnlijk amper gewend zijn om bepaalde bewegingen op de juiste manier op te vangen, bijvoorbeeld tijdens een potje tennis of die ene week skiën per jaar. Jackson zegt hierover: “Je ziet deze mensen zich vaak verstappen of iets verdraaien waardoor ze ernstige blessures oplopen, kickboks training is een erg goede manier om zulke blessures te voorkomen.”

Om de techniek op de juiste manier aan te leren, vinden wij het enorm belangrijk om de nodige ervaring met dergelijke training in ons team te hebben. Personal trainers Doff en Ronan, die naast 1 op 1 begeleiding respectievelijk op maandag en op vrijdag groepslessen geven gericht op kickboksen, hebben beiden op professioneel niveau gevechtsporten beoefend. Daarnaast passen alle trainers kickboks varianten toe in hun trainingen, vaak tot groot enthousiasme van de cliënten. Praktijkervaring genoeg dus.

Onze conclusie is dat kickboksen juist voor iedereen is, en niet alleen voor oor-afbijtende testosteronbommen. Ook de hier boven beschreven cliënte, die vooraf nog zichtbaar haar twijfels uitte, lijkt na haar eerste training direct om te zijn. Met een grote glimlach op haar gezicht stapt ze weer haar auto in, want bovenal is kickboksen vooral ook erg leuk om te doen. Dat schoppen en slaan was blijkbaar zo verkeerd nog niet!

 

Ook benieuwd geworden of onze manier van trainen ook jouw lijf gelukkiger en gezonder zal maken? Maak gerust een afspraak voor een gratis en vrijblijvende proefles door te mailen naar info@gelukkiglijf.nl of kijk op www.gelukkiglijf.nl.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.