De invloed van (on)gezonder eten op je mentale gezondheid

Uiteraard weten we onderhand allemaal dat gezonder eten beter voor ons is. Zeker als het gaat om onze lichamelijke gesteldheid. Echter is het niet altijd een vereiste bij het verliezen van gewicht. Uiteindelijk is de energie die erin, en eruit gaat de belangrijkste factor. Daarom kan het bij het verliezen van gewicht soms verleidelijk zijn om alleen te kijken naar de calorieën. Op zichzelf is dat geen probleem voor het behalen van je doelen, mits je macro-nutrienten ook op orde zijn. 

Wat we in de praktijk vaak zien is dat klanten aangeven zich fitter en vitaler te voelen op het moment dat ze op een gezonder eetpatroon overstappen. Maar niet alleen op lichamelijk vlak blijkt gezondere voeding een invloed te hebben. Hieronder duiken we iets verder in de (mogelijke) invloed van gezonde voeding op zelfs het mentale aspect. Tevens kijken we naar enkele tips om onder andere meer groenten in je voedingspatroon te kunnen verwerken.

Mentale invloed van ongezond eten

Recent onderzoek [1] laat zien dat onder meer dan 240,000 inwoners van Californië, er een verband bestaat tussen het consumeren van meer ongezond voedsel en het rapporteren van matige of ernstige psychologische ongemak. Dit in tegenstelling tot mensen met een gezonder voedingspatroon.

Een voorbeeld hiervan is een conclusie die ook al in andere studies gevonden werd. Namelijk dat een voedingspatroon waarbij men gefrituurde producten, een verhoogde hoeveelheid suiker en bewerkte granen at, gelinkt wordt aan depressie of depressieve gevoelens. Het blijkt dus dat de voeding die we tot ons nemen ook invloed heeft op onze mentale gesteldheid. 

Wel moeten we hierbij de kanttekening maken dat het hier niet gaat om een ‘causaal verband’, oftewel het één veroorzaakt zeker het ander. Dit mede omdat het een grootschalige studie is waarbij mensen gevraagd werd naar hun voedingspatroon en mentale gesteldheid. Dit geven de onderzoekers ook aan. Zij wijzen voornamelijk op het feit dat deze resultaten, samen met voorgaand onderzoek, toevoegt aan het bewijs om bij het beleid gericht op mensen met mentale problemen ook te richten op het verbeteren van het voedingspatroon. Een goed en redelijk streven lijkt ons.

En misschien niet heel wetenschappelijk, maar je kan jezelf hier als experiment als proefpersoon nemen. Hoe voel je je nadat je enkele weken de bovenstaande producten uit je dieet schrapt?

Maar hoe gezonder te eten?

Op het moment dat je bovenstaande producten uit je voedingspatroon schrapt, zul je waarschijnlijk wel alternatieven hiervoor moeten hebben. Er zijn natuurlijk vele manieren om gezonder te eten, maar één van de manieren die eigenlijk altijd aan te raden is, is het toevoegen van meer groenten aan je voedingspatroon. Echter, een vaak gehoorde uitspraak in de praktijk is dat groenten gewoonweg een stuk minder lekker zijn.

Zelfs hier is onderzoek naar gedaan. Onderzoekers van de University of Illinois College of Agricultural, Consumer and Environmental Sciences (ACES) [2] vroegen zich af hoe volwassenen betere betere voedingskeuzes kunnen maken. In een grootschalige studie verzamelden zij informatie over hoe verschillende groepen hun eten, en dan voornamelijk groenten, bereidden. Hier zat een grote verscheidenheid in. Zo wordt door jongeren en mensen met een Aziatische achtergrond meer gebruik gemaakt van kruiden om hun groenten meer smaak te geven. Verder bleek bijvoorbeeld dat producten als gember, curry, rozemarijn of knoflook ervoor zorgden dat mensen meer groenten aten.

Sommige groepen bleken ook weinig vertrouwen te hebben om hun groenten en gerechten lekker klaar te kunnen maken. Merk je dus zelf dat je (te) weinig groenten binnen krijgt? Experimenteer vooral met het bereiden van je groenten! Er zijn enorm veel mogelijkheden om te combineren. En een keer je gerecht verknallen door teveel of de verkeerde kruiden toe te voegen is natuurlijk ook geen ramp. Je zult er waarschijnlijk achter komen dat groenten veel meer zijn dan de gekookte drab die je als kind soms naar binnen moést werken van je ouders.

Conclusie

Het vervangen van ongezondere producten door bijvoorbeeld groenten kan veel betekenen voor zowel je lichamelijke als mentale gesteldheid. We raden iedereen aan om in ieder geval te experimenteren met de producten die je eet. Wees niet bang om uit te proberen wat je lekker vindt, en op welke manier je je gerechten klaar maakt. Daarbij zijn groenten eigenlijk altijd een hele goede keuze. Ben je benieuwd wat je nog meer kunt doen aan je voedingspatroon? Misschien is ons All-In pakket of Leefstijlcoaching wat voor jou!

 

[1] Jim E. Banta, Gina Segovia-Siapco, Christine Betty Crocker, Danielle Montoya, Noara Alhusseini. Mental health status and dietary intake among California adults: a population-based survey. International Journal of Food Sciences and Nutrition, 2019; 1 DOI: 10.1080/09637486.2019.1570085

[2] Chapman-Novakofski et al. Spice and Herb Use with Vegetables: Liking, Frequency, and Self-efficacy among US Adults. Am J Health Behav., April 2017

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.