De juiste verhouding tussen eten en sporten

Auteur: Douwe Beker (MSc.)
Trainer

“Buikspieren worden gekweekt in de keuken.”

Veel klanten kennen deze uitspraak, hier vrij vertaald uit het Engels, al voordat ze een traject beginnen bij Gelukkig Lijf. Voeding is een onmisbaar aspect wanneer je op zoek bent naar gewichtsverlies en een gezondere leefstijl. Over de invloed die sporten heeft op je voedingspatroon en hongergevoel bestaan verschillende opvattingen. Aan de ene kant verbrand je energie, wat je uiteraard juist wil om af te slanken. Echter horen we in de praktijk ook meer dan eens langskomen dat klanten juist meer honger krijgen van sporten, waardoor ze vrezen eerder te veel te gaan eten. Tijd om ons iets meer in de verhouding tussen beiden te onderzoeken..

Wat is de invloed van sporten op overeten?

Onderzoekers van het ‘Center for Weight, Eating and Lifestyle Science’ aan de Drexel Universiteit publiceerden onlangs een onderzoek [1] dat precies op deze vraag in ging: wat is de invloed van sporten op overeten? Is het een risico om veel te sporten tijdens het afvallen, of is het juist een beschermende factor? Door middel van de data van 130 deelnemers die meerdere keren op de dag korte vragenlijsten kregen via hun smartphone, én data van smart watches verzamelden over de fysieke activiteit van deelnemers, hoopten de onderzoekers een beter beeld te krijgen in de rol van sporten op het voedingspatroon van deelnemers.

Om terug te komen op de vraag of sporten een risico vormde doordat deelnemers daarna meer zouden eten, of dat het juist beschermend werkt, zijn de onderzoekers duidelijk. “Onze studie suggereert dat sporten juist helpt bij het volhouden van calorie restrictie, wellicht door een verbeterde regulatie van trek of eetgedrag. Het voegt dus nog een reden toe om te gaan sporten wanneer iemand wil afvallen.” Het werkt eerder beschermend dus. Wanneer de deelnemers van de studie niet sportten was de kans op overeten in de opvolgende uren 12 procent. Echter, wanneer iemand een uur sport, is de kans op overeten de uren erna nog maar 5 procent. Hieruit concluderen de onderzoekers dat elke 10 minuten aan sportactiviteit de kans op overeten met een procent vermindert.

Afgaan op één onderzoek en verwachten dat het bij jou precies zo zal zijn, is natuurlijk wat kort door de bocht. Wat je beter kunt doen is dit onderzoek in het grotere geheel plaatsen. De vele voordelen van sporten wisten we natuurlijk al wel, zie hier, en hier. Maar dat het zelfs mogelijk kan helpen bij het volhouden van een calorietekort, zal voor sommigen wel nieuw in de oren klinken. In ieder geval des te meer redenen om lekker te gaan bewegen!

Hoe zit dit bij jullie? Merk je in de praktijk dat je wel/geen honger als een beer hebt na een training? En hoe helpt sporten jou bij het volhouden van je voedingspatroon op lange termijn? We zijn benieuwd!

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!

  1. Rebecca J. Crochiere, Stephanie G. Kerrigan, Elizabeth W. Lampe, Stephanie M. Manasse, Ross D. Crosby, Meghan L. Butryn, Evan M. Forman. Is physical activity a risk or protective factor for subsequent dietary lapses among behavioral weight loss participants? Health Psychology, 2020; 39 (3): 240 DOI: 1037/hea0000839

 

 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.