Een stap dichter bij de ‘heilige graal’ in fitness: Afslanken en toch aankomen in spieren

Een veelbesproken kwestie in de fitnesswereld is of het mogelijk is om zowel af te slanken en tegelijkertijd in spiermassa kan aankomen. Onderzoekers aan de McMaster Universiteit denken een stap dichterbij het definitieve antwoord op deze vraag te komen. Hun bevindingen zijn in ieder geval hoopgevend voor diegene die bang zijn hun spiermassa te verliezen tijdens het afvallen. Zij stellen namelijk dat beiden mogelijk is, máár makkelijk is het niet.

Voor de studie ondergingen 40 jonge mannen een maand lang een pittig fitness-schema, terwijl ondertussen hun calorie-inname 40% onder hun normale niveau zat. “Het was een lastige zaak,” zegt Stuart Philips, een professor van de afdeling Kinesiology aan de Universiteit van McMaster en senior onderzoeker van de studie. “Deze mannen waren niet bepaald ‘in shape’, maar dat was onderdeel van het plan. Wij wilden zien hoe snel we ze in shape konden krijgen: vet verliezen, maar nog steeds hun spieren behouden en vooruitgaan in kracht en fitness.”

De onderzoekers verdeelden de proefpersonen in twee groepen. Beide groepen ondergingen een dieet met weinig calorieën, waarbij de ene groep een hoger aantal eiwitten op een dag at dan de andere groep.  De groep hoog in eiwitten had gemiddeld een groei in spieren van iets meer dan een kilo, ondanks een tekort aan calorieën! In de groep laag in eiwitten werd geen spiergroei geconstateerd. Philips zegt hierover: “Beweging, en dan vooral krachttraining, geeft de spieren een signaal dat ze behouden moeten worden. Zelfs als je in een groot calorie-tekort zit.”

Daarnaast was (zelfs voor de onderzoekers) een verrassende uitkomst dat de groep hoog in eiwitten ook meer vet verloor dan dan de groep lager in eiwitten. Dubbel winst dus.

Toch zijn de onderzoekers voorzichtig over het ‘regime’ wat ze gebruikt hebben. “We hebben een programma ontwikkeld voor jonge mannen met overgewicht, al ben ik ervan overtuigd dat dit ook zal werken bij jonge vrouwe, om fitter en sterker te worden, en om gewicht te verliezen. Het is een zwaar programma en niet iets wat enorm lang vol te houden is, en niet iets voor mensen die een snelle oplossing (of “quick fix”) zoeken,” zegt Philips. “We controleerden hun dieet, we zagen toe op hun fitness-schema’s en we hielden deze jongens onder onze ‘wetenschappelijke’ duim tijdens de vier weken dat de deelnemers aan de studie deelnamen.”

Oplettende lezers zien de vergelijking met de aanpak van Gelukkig Lijf, minus het kortdurende, intensieve aspect van de studie. In de praktijk zien we dat clienten inderdaad zelfs tijdens een periode van calorie-restrictie aanzienlijk aan kunnen komen qua spiermassa, mits ze een eiwitrijk dieet volgen. Uiteraard gaat dit wel gepaard met een aanvankelijk strikte begeleiding in voeding en begeleiding op het gebied van fitness waarbij de maximale spiergroei behaald kan worden. Waar wij vaak verder in gaan is dat we onze clienten daarnaast ook hun gewoonten zo willen laten aanpakken dat het niet bij een kortstondige oplossing blijft, maar waar men langdurig profijt van heeft.

Wil je meer weten over hoe wij dit in de praktijk exact aan zullen pakken? Neem dan gerust contact op met info@gelukkiglijf.nl en profiteer nu van onze geheel vrijblijvende en kosteloze kennismaking + proefles, en leer alles over onze aanpak!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.