Eiwitrijk ontbijt voorkomt ongezond snacken

breakfast-heart-eggsEen eiwitrijk ontbijt zorgt voor minder snacken later op de dag. Dat blijkt uit onderzoek gedaan door The Department of Nutrition and Exercise Physiology in de Verenigde Staten. In het onderzoek gedaan onder 20 deelnemers met overgewicht, werd het ontbijt overgeslagen of kregen de deelnemers een ontbijt bestaande uit ontbijtgranen of een eiwitrijk ontbijt bestaande uit mager rundvlees en eieren. De twee verschillende typen ontbijten waren gelijk qua kilocalorieën (350), vetten, koolhydraten en vezels. Het verschil zat hem dus uitsluitend in het verschil in eiwitten, welke in het eiwitrijke ontbijt uit 35 gram eiwitten bestond. Er werden metingen gedaan door middel van vragenlijsten, bloedafname en er werd een fMRI scan van de hersenen gemaakt om te zien hoe de gebieden in de hersenen die verantwoordelijk zijn voor eetgedrag reageerden. Er was te zien dat het eiwitrijke ontbijt voor een langer voldaan zorgde en de gebieden in de hersenen verantwoordelijk voor eetgedrag hierbij minder snel weer actief werden. Dit zorgde ervoor dat de deelnemers minder geneigd waren om later om de dag naar snacks te grijpen die veel vetten en/of suikers bevatten. Verder vermelde de onderzoekers dat mensen die normaal gesproken niet ontbijten zich vrij gemakkelijk kunnen aanpassen. Het kost het lichaam ongeveer 3 dagen om te wennen aan ‘s ochtends eten. Goede tips om je ontbijt eiwitrijk te maken zijn volgens de onderzoekers: producten op basis van ei, magere rundvlees producten, griekse yoghurt, hüttenkäse of magere kwark. Wil je het jezelf dus makkelijker maken om minder te snacken op je werk of ’s avonds op de bank? Probeer dan eens ’s ochtends meer eiwitten aan je ontbijt toe te voegen. Houdt er rekening mee dat producten die zo min mogelijk bewerkt zijn vaak het gezondst zijn. Wees niet bang om ’s ochtends teveel te eten, je hebt inmiddels nog een hele dag om calorieën te verbranden!

Bron: H. J. Leidy, L. C. Ortinau, S. M. Douglas, H. A. Hoertel. Beneficial effects of a higher-protein breakfast on the appetitive, hormonal, and neural signals controlling energy intake regulation in overweight/obese, ‘breakfast-skipping,’ late-adolescent girls. American Journal of Clinical Nutrition, 2013; 97 (4): 677 DOI: 10.3945/ajcn.112.053116

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.