Fitter worden en afvallen tijdens de overgang, is het mogelijk?

De overgang. Voor veel vrouwen een periode waarin enkele flinke veranderingen in het lichaam te merken zijn. Ook bij Gelukkig Lijf is het een onderwerp wat nogal eens ter sprake komt bij klanten. In de periode van de overgang lijkt het soms lastiger te zijn om af te vallen, zeker in buikvet. En daarbij komen ook nog eens de welbekende opvliegers. Is het wel verstandig om nog te willen afvallen of fitter te willen worden tijdens de overgang? Of kunnen vrouwen vanaf hun ca. 45e beter berusten in hun lot omdat afvallen toch schier onmogelijk wordt?

Daling oestrogeen niveau

In de zoektocht om deze vragen te kunnen beantwoorden komen we een studie tegen uit 2017 en gepubliceerd in het wetenschappelijke blad Menopause van de North American Menopause Society (NAMS). Die weten waar ze het over hebben, lijkt ons. Deze studie laat allereerst zien waar de verscheidene fysieke en mentale gezondheidsproblemen door veroorzaakt worden. Het oestrogeen niveau daalt bij deze vrouwen namelijk in de periode van de overgang. Daar is an sich weinig aan te doen natuurlijk. Maar betekent het ook dat de gevolgen hiervan totaal niet in de hand te houden zijn?

Effecten porten en bewegen

Laten we eerst eens naar de opzet van de studie kijken. 234 Spaanse vrouwen in de leeftijd van 45 tot 64 jaar (en in de menopauze), die minstens 12 maanden weinig beweging hadden gehad, werden op een begeleid bewegingstraject gezet. Dit programma duurde 20 weken. Er was dus voldoende tijd om daadwerkelijke veranderingen teweeg te kunnen brengen. Niet overbodig, want in de praktijk zien we dat het bij vrouwen in de overgang soms iets langer kan duren voordat er significante resultaten geboekt worden.

Dan de resultaten. Na afloop van het beweeg / sport traject gaven de deelnemers aan positieve veranderingen te hebben gemerkt in hun mentale en fysieke welzijn, zowel op korte als op lange termijn. Ook was er een significante afname in hun gewicht en BMI te zien. Goed nieuws dus! En om het nog beter te maken: zelfs de opvliegers konden beter gereguleerd worden na het traject. Zeker voor vrouwen die hormonen slikken om de symptomen van de menopauze te kunnen tackelen is dit goed nieuws. Het is dus absoluut mogelijk om op een veilige, effectieve en niet-farmacologische manier de menopauze het hoofd te kunnen bieden.

Fysieke en mentale veranderingen

Om dr. JoAnn Pinkerton van de NAMS te citeren (en te vertalen): “Groeiend bewijs wijst erop dat een actieve levensstijl met regelmatig sporten voor positieve veranderingen in de fysieke- en mentale gezondheid oplevert, waaronder significante verbeteringen in hun cardiovasculaire fitheid en flexibiliteit. Resultaten laten zien dat er minder opvliegers zijn, een verbeterd humeur en dat, over het algemeen, vrouwen zich beter voelen terwijl de gezondheidsrisico’s dalen.”

Duidelijk verhaal dus. Het kan zeker wat lastiger zijn om aan je gezondheid en gewicht te werken tijdens de overgang. Maar alles behalve onmogelijk. En wanneer het een tijd volgehouden wordt, zijn er juist alleen maar gezondheidsvoordelen te zien. Aan de slag dus!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.