In de ochtend sporten of in de avond? Wat is beter?

Zit je ook vaak met het dilemma of je nu s avonds moet sporten of s ochtends? Vraag je je wel eens af of er verschil is tussen sporten in de ochtend of in de avond? De een vind het een fijne start van de dag en de ander houdt er weer van om zo de dag af te sluiten, maar is er een beter dan de ander?

Ochtend vs. Avond

University Of Copenhagen heeft onderzoek gedaan in muizen om te kijken hoe beweging in de ochtend verschilt met beweging in de avond (1). Muizen hebben een dark/active fase en een light/resting fase en zijn te vergelijken met ochtenden en avonden in mensen.

Ochtend.

Beweging (sport) in de dark/active (ochtend) fase zorgt ervoor dat spiercellen beter en effectiever suiker en vet kunnen metaboliseren. Ander onderzoek toont aan dat beweging in de ochtend positieve invloed heeft op ons geheugen en andere cognitieve gebieden (2). Voor degene die in de ochtend sporten is dit niet iets nieuws. Je voelt je vaak fitter, gefocust en alert.

ochtend-of-avond

Avond.

Beweging (sport) in de light/resting (avond) fase verhoogt de “whole body expenditure” voor een langere tijd. Whole body expenditure heeft te maken met hoeveel energie je verbruikt (energy expenditure) en hoeveel calorieën je verbrandt. Tijdens het sporten ligt je energieverbruik (energy expenditure) hoger en dit effect gaat na het sporten vaak ook door, maar stopt na enige tijd. Volgens dit onderzoek stimuleert bewegen (sporten) in de avond dit process van energieverbruik na het sporten dus langer dan wanneer je sport in de ochtend.

Slot

Of er een beter is dan de ander kan moeilijk gezegd worden, beide brengen voordelen met zich mee. Uiteindelijk komt het ook aan op wat je persoonlijk fijn vindt en hoe je schema eruit ziet. Het feit dat je al sport en in beweging bent brengt al enorm veel voordelen met zich mee, zowel fysiek als mentaal. Je zou altijd kunnen experimenteren om te kijken wat bij je past. Ben je vaak moe in de ochtend en kan je het eerste uur nauwelijks je concentratie erbij houden? Probeer dan een keer in de ochtend te sporten, misschien geeft dit net de concentratie boost die een kop koffie je niet kan geven. Kom je na je werk gespannen thuis en kan je dit niet loslaten door op de bank te hangen? Probeer dan een keer in de avond te sporten en gooi alle ongewenste spanning en stress er uit!

Gelukkig Lijf

Wil je wel sporten, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Druk schema, maar toch willen sporten? Vraag de gratis proefles aan en wij helpen je graag verder. Onze trainers, coaches en psychologen zijn erg flexibel en maken graag tijd voor je vrij.

 

  1. University of Copenhagen The Faculty of Health and Medical Sciences. “Exercise may have different effects in the morning and evening.” ScienceDaily. ScienceDaily, 13 June 2019. <www.sciencedaily.com/releases/2019/06/190613095209.htm>.
  2. Baker Heart and Diabetes Institute. (2019, April 29). Morning exercise can improve decision-making across the day in older adults: Study shows how simple changes to your daily routine is key to good brain health. ScienceDaily. Retrieved July 1, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2019/04/190429154529.htm