Val jij maar niet af? Dit is waarom!

Heb jij ook al van alles geprobeerd, maar je valt maar niet af?
Een (heel) veel gehoord probleem bij mensen die bij ons komen is dat ze graag wat gewicht (lees: vetmassa) zouden willen kwijtraken. Maar wat ze ook proberen, ze vallen maar niet af! En het ergste van het verhaal, ze eten al bijna niets en meestal snoepen ze ook nog eens nauwelijks. Denken ze tenminste… Herken jij je hierin? Wij vertellen je hoe dit komt en wat je eraan komt doen!

Afvallen is deels natuurkunde

Afvallen of aankomen in gewicht volgt natuurkundige wetten in de vorm van de energiebalans. Eet je meer dan je verbrandt, dan kom je aan. Eet je minder je minder dan je verbrandt, dan val je af. Altijd. Is geen mening, maar een keihard feit. Als je niet afvalt, dan eet je dus meer dan je verbrandt. Hoe komt het dan dat iedereen het idee heeft dat ze bijna niks eten? Deels is dit psychologisch: Door cognitieve dissonantie (“ik wil afvallen, maar ik wil ook dit stuk taart”) bagatelliseer je je voedingskeuzes, praat je ze in gedachten goed en stop je ze misschien zelfs weg. Deels komt het door het feit dat 95% van ons gedrag onbewust plaatsvindt. Hierdoor stoppen we ongemerkt dingen in onze mond en vergeten we dit (Tip: kijk op YouTube een aflevering van Secret Eaters!). Deels komt het door het feit dat Calorieën en grammen of verzadiging niet hetzelfde zijn. Je kunt dus heel weinig (grammen) eten, maar toch heel veel Calorieën binnenkrijgen.

personal training apeldoorn

Hoe dan wel?

Wat kun je eraan doen? Ten eerste moet je je eetgedrag goed in kaart brengen en bewust maken. Pas wanneer je je ergens bewust van bent kun je bewust een keuze maken. Je kunt een voedingsapp gebruiken, in combinatie met trucjes om bewustwording te creëren (bijvoorbeeld een felgekleurde stip op je hand). Hierdoor krijg je een meer realistisch beeld van wat je in je mond stopt (al zul je nog steeds een gedeelte onbewuste missen). Vervolgens moet je ervoor zorgen dat je een plan achter de hand hebt wanneer je die bewustgemaakte keuze moet gaan maken (“neem ik nu dit stuk taart, terwijl ik wil afvallen?”). Bijvoorbeeld, als ik naar een verjaardag ga, dan neem ik zelf gezonde snacks mee. En een plan B. Dit plan B noemen we ook wel een als – dan voornemen, of een implementatie – intentie. “Als ik op een verjaardag taart aangeboden krijg, dan zeg ik dat ik last van mijn maag heb. Om verder aandringen te voorkomen”.

Maak het jezelf niet onnodig moeilijk

Verder kan het helpen om je omgeving zo aan te passen dat je zo min mogelijk in de verleiding komt. Als er een pot met drop midden in het zicht in de kamer staat kun je die misschien de eerste 4 keer wel op wilskracht laten staan, maar de vijfde keer gaat het mis. Zorg ervoor dat je zo min mogelijk in de verleiding komt, dan spaar je je wilskracht op voor het moment dat je deze nodig hebt. De kans dat je dan de juiste keuze maakt wordt op deze manier een stuk groter. Leer verder van de momenten waarop het misgaat, in plaats van gefrustreerd of teleurgesteld te raken in jezelf.

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!