De mythe van vet verbranden

vet verbrandingHet is een hardnekkige mythe die ik nog steeds heel regelmatig hoor, “als je wilt vet verbanden dan moet je toch vooral aan cardio doen, met een lage hartslag?”. Uhm ja en nee, het is namelijk zo dat wanneer je in een lage hartslagzone traint (ongeveer 50% van je VO2max) je inderdaad procentueel gezien meer energie haalt uit je vetopslag (ongeveer 50%). Wanneer je met een hogere intensiteit (70% of meer van je VO2max) gaat trainen haal je procentueel minder energie uit je vetopslag (ongeveer 33%).

MAARRRR

Wanneer je op een hoge intensiteit traint verbruik je in totaal veel meer calorieën dan wanneer je op een lage intensiteit traint, het percentage uit vet is misschien lager maar het totaal is hoger! Stel je traint een uur op een lage intensiteit en je verbrand 350 calorieën, 50% hiervan wordt uit de vetopslag gehaald, je hebt dan in totaal 175 calorieën aan energie uit vet verbrand. Train je daarentegen een uur op een hoge intensiteit en je verbrand 750 calorieën waarvan 33% uit de vetopslag wordt gehaald, dan heb je tijdens deze training 247,50 calorieën uit vet verbrand!

De aanname dat je het beste op een lage intensiteit moet trainen om vet te verbranden is in deze dus achterhaald. Uiteraard kunnen er wel andere factoren meespelen waarom je op een lagere intensiteit zou moeten trainen, of in ieder geval daarmee zou moeten beginnen (leeftijd, getraindheid, gezondheid etc.).

Is cardio nodig voor vetverbranding?

Nee. Ons lichaam verbrandt de hele dag door vet en legt daarnaast ook weer nieuwe vetreserves aan. Het gaat erom wat er netto onderaan de streep overblijft. Is dit een tekort (negatieve energiebalans), dan zal je lichaam z’n (vet)reserves aanspreken. Is het een overschot, dan zal je lichaam (vet)reserves aanlengen. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat cardio niet altijd de meest effectieve manier is om vetmassa te verliezen. Wat dan wel? Krachttraining lijkt hiervoor misschien nog wel effectiever dan cardio training te zijn (kleine nuance, kom ik zo op terug). Wat blijkt namelijk, van cardio training word je moe. En wanneer je moe bent, dan ga je uitrusten! Oftewel minder bewegen. Zoveel minder zelfs dat uit onderzoek blijkt dat de extra calorieën die je verbrandt hebt tijdens de cardio activiteit aan het einde van de dag opgeheven zijn, door het ongemerkt minder bewegen vanwege de vermoeidheid.

Krachttraining

Bij krachttraining lijkt dit minder het geval te zijn. Bij een setje bankdrukken staan je borstspieren figuurlijk in de fik, maar zodra je de stang neerlegt is dit gevoel weer weg. De vermoeidheid is veel meer plaatselijk in de spier(en) en niet zozeer in z’n geheel. Tevens blijkt dat je tijdens een uur training, in welke vorm dan ook (cardio, krachttraining of een combinatie van beide), ongeveer evenveel calorieën verbrandt. De eerdergenoemde nuance is dat cardio wel effectiever lijkt in het verbranden van het viscerale vet. Dit is het inwendige vet, wat om je organen zit.

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “De mythe van vet verbranden”