Geluksondergoed en tegen jezelf praten

Met de Olympische Spelen net enkele weken achter de rug en een volle sportzomer voor de boeg, zijn wij bij Gelukkig Lijf er niet vies van om te filosoferen over welke slimme manieren je kan gebruiken om beter te presteren op sportgebied. Helpt het om altijd eerst je linker sok aan te trekken voor een wedstrijd of training? En beïnvloedt wat je tegen jezelf zegt je prestaties? We zouden ons hierbij kunnen richten op de vele ongefundeerde claims en sterke verhalen die op het internet de ronde doen, maar onze voorkeur gaat uit naar wetenschappelijke feiten gebaseerd op echt onderzoek. Deze week keken wij met name naar psychologisch onderzoek. Welke, soms hele simpele, trucjes kan jij gebruiken om net iets beter te presteren?

“Je kunt het!” (Of toch niet?)

Meer dan eens hoor je sporters tegen zichzelf praten tijdens een zware oefening. En waarschijnlijk zal je jezelf ook wel eens betrappen op een binnensmondse “Kom op!” aan het eind van een zware set squats. Maar helpt dit? Vast wel, iets. Echter als we de wetenschap mogen geloven, kan het effectiever. In plaats van zogenaamde ‘motiverende spraak’ blijken sporters beter te presteren wanneer je ‘instruerende spraak’ gebruikt. Wat ingewikkelder klinkt dan dat het is. In plaats van alleen motiverende dingen tegen jezelf te zeggen, kan je beter jezelf begeleiden tijdens te beweging die je aan het doen bent. Als het ware herhaal je de instructies over wat je moet doen tegen jezelf. Voorbeelden die genoemd werden hierbij waren bijvoorbeeld “Focus”, “Elleboog omhoog” of “Blijf duwen”.

Hoe werkt dit? Volgens onderzoekers uit Griekenland, waar ze wel een verleden met sportcompetities schijnen te hebben, kan op deze manier tegen jezelf praten ervoor zorgen dat je focus verhoogt, je vertrouwen vergroot, je je cognitieve en emotionele reacties beter onder controle hebt en het de automatische uitvoering van een taak beter kan activeren. Dit gold echter vooral voor taken waarbij de fijne motoriek meer van belang was.

Geluksondergoed en play-off baarden

Of het nou geluksondergoed, het luisteren van altijd dezelfde muziek voor de wedstrijd (zoals Jorien ter Mors), het dragen van een play-off baard (zoals veel American Football spelers doen tijdens de play-offs), of het doen van de Haka is, sporters houden blijkbaar van rituelen en bijgeloof. Maar werkt het ook? Onderzoek gepubliceerd in Psychological Science keek naar het gebruik van verschillende rituelen en bijgeloof zoals hierboven beschreven of bepaalde uitspraken (“break a leg”) en concludeerde dat in veel gevallen dit inderdaad leidde tot een verbeterde prestatie. De “lucky charms”, zoals zij het noemen, helpen je om je vertrouwen in het uitvoeren van een bepaalde taak een boost te geven. En dit vertrouwen helpt vervolgens weer om hogere doelen te stellen, door te zetten en de taak succesvol af te ronden. Maar.. de onderzoekers concludeerden wel dat een voorwaarde om het te laten helpen is, dat je zelf wel in het geluk gevende effect moet geloven.

Visuele illusies

Een andere manier om met verschillende sporten beter te presteren is door te denken dat het doel (of basket, of put, of triple twintig) wat je probeert te raken groter is dan dat het in werkelijkheid is. Jessi Witt van de Purdue Universiteit speelde zelf op internationaal niveau ‘Ultimate Frisbee’, wat enigszins knullig klinkt, maar in de Verenigde Staten een serieuze sport is. Naast topsportster is ze ook psychologisch onderzoekster. Nadat zij en haar collega-onderzoekers erachter kwamen dat wanneer mensen direct naar het doel bleven kijken, zonder tussendoor naar andere dingen te kijken, zij vaker dit doel ook daadwerkelijk wisten te raken, gingen ze nog een stapje verder in hun onderzoek. Ze lieten golfers op twee holes met verschillende groottes putten. Alleen bij één hole lieten ze het gat groter lijken dan dat ‘ie daadwerkelijk was, door middel van een projectie. Tot hun verbazing waren de proefpersonen beter in het putten op de hole die in werkelijkheid kleiner was dan dat het leek. Een mogelijke verklaring is, net als bij de twee bovenstaande onderzoeken, dat het zelfvertrouwen van de golfers, bij het gat dat groter leek, hoger was. En vertrouwen leidt tot een betere prestatie.

Wij vergeten ons geluksondergoed voorlopig niet. Alleen hoe we dit laatste onderzoek zelf kunnen toepassen tijdens het sporten zijn wij nog niet helemaal over uit. Maar suggesties zijn natuurlijk altijd welkom!

Gebaseerd op: https://www.sciencedaily.com/releases/2012/05/120531165724.htm

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.