Hoe slaap de impact op je snack keuzes beïnvloedt

Dat slaap veel positieve gevolgen heeft, zowel fysiek als mentaal is voor velen duidelijk. Zo heb je in een van de vorige blogs misschien wel gelezen hoe slaap ons stressniveau verminderd. Of hoe verschillende slaapfases invloed hebben op verschillende aspecten van onze gezondheid. Maar wist je dat slaap ook invloed heeft op ons eetgedrag en vooral ¨snacken¨? Wat at jij de vorige keer toen je weinig slaap had en of moe was?

Denk eens terug aan een dag (of periode) waarin je minder sliep dan normaal. Hoe zag je eetpatroon eruit? Was je bewust bezig of ging je toch voor iets makkelijks? Een voedingsplan volgen is lastig. Al helemaal als je te moe bent om de juiste keuzes te maken of te laag in je energie zit om een maaltijd klaar te maken. Let dus goed op je slaap!

slapen-snacken

Onderzoek

Ohio State University heeft hier recent onderzoek naar gedaan en kwam tot de conclusie dat mensen die minder dan 7 uur per nacht slaap krijgen, meer snacken (1). Deze snacks bevatten ook vaak toegevoegde suikers en zijn vaak hoger in vetten. Meer snacken op zich kan al een probleem zijn (vooral als je probeert af te vallen). Maar het feit dat de snack keuzes die gemaakt worden vaker toegevoegde suikers bevatten en hoger in vetten zitten maakt het een groter probleem.

Kansen om te snacken

Iets anders wat dit onderzoek benoemt is het snacken in de avond en hoe minder slaap je in feite meer kansen geeft om te snacken. In de avond zijn we meer geneigd om even iets lekkers te pakken, iets makkelijk. Het is laat, je bent moe van een dag werken, de tv staat aan en elke nieuwe aflevering pak je iets lekkers. Voordat je het weet is het 01:00 en is de koekjestrommel leeg en de zak chips die je voor het weekend had gekocht is ook op. Was je na een warme douche en een aflevering op tijd naar bed gegaan, dan had je misschien wel nooit gedacht om de koekjestrommel open te trekken en had je zeker niet de tijd gehad om deze helemaal leeg te eten. Zo heeft weinig slaap niet alleen effect op vermoeidheid, maar ook op kansen om te snacken. Ruil je dus slaap in in de avond (en slaap je minder), geef je jezelf meer kansen om te snacken.

Slot

Zo nu en dan een nacht minder slapen ontkom je niet aan, maar gaat dit een week door merk je al snel de negatieve effecten van slaap. Hoe zit het met jouw slaap en wanneer was de laatste keer dat je dit hebt besproken met je coach? Misschien is het stukje ontspanning dat je zoekt (om minder te snoepen) juist een stukje extra slaap.

Gelukkig Lijf

Moeite met slapen? Lees dan een van deze blogs (of vraag een gratis proefles aan) en kijk wat wij bij Gelukkig Lijf voor je kunnen betekenen.

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!

 

  1. Ohio State University. (2021, September 20). Meeting sleep recommendations could lead to smarter snacking. ScienceDaily. Retrieved September 30, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/09/210920132613.htm