Last van migraine of hoofdpijn? Eet wat vette vis!

Iedereen heeft het zijn vader of moeder horen zeggen dat vette vis goed voor je is. Waarvoor dat precies goed is wordt niet vaak uitgelegd, maar gelijk hebben je ouders wel. Nu blijkt dat vette vis (met mate) niet alleen gezond is, maar ook nog eens kan helpen met migraine en hoofdpijn.

Onderzoek

Recent onderzoek toont aan dat een dieet met meer vette vis en minder plantaardige vetten en olie een rol spelen in het verminderen van migraine, hoofdpijn en de intensiteit hiervan (1).

Linoleic Acid

Linoleic acid is een vetzuur die regelmatig voorkomt in verschillende soorten plantaardige oliën. Dit vetzuur speelt een rol in het uitlokken van een reactie en of ontsteking van een zenuw dat vervolgens weer resulteert in migraine (of hoofdpijn) (1).

hoofdpijn en vis

Omega 3 vetzuren

Vette vis brengt veel omega 3 vetzuren met zich mee en deze vetzuren helpen bij het verzachten en remmen van de ontsteking die bijdraagt aan migraine/hoofdpijn (1).

Migraine of hoofdpijn, het is beide erg vervelend en vaak ook belemmerend. Heb je van alles geprobeerd, maar niks helpt? Probeer dan vette vis te eten en misschien is het de oplossing voor jou. Het kan ieder geval geen kwaad, vette vis heeft naast de potentie om te helpen met hoofdpijn en migraines ook andere positieve effecten.

  • Kan de kans op een hartaanval en beroertes verlagen.
  • Omega 3 vetzuren die gevonden worden in vette vis spelen een rol in de ontwikkeling van ons brein en ogen.
  • Vertraagd het afnemen van ons cognitief vermogen door ouderdom.
  • Speelt een rol in het verminderen van somberheid en depressie.
  • Speelt een rol in de kwaliteit van onze slaap.

Slot

Vette vis heeft naast de potentie om hoofdpijn en migraines te verminderen ook effect op andere aspecten van onze fysieke gezondheid, maar ook mentale gezondheid. Heb je dus een keer zin in vette vis, ga er dan voor en onthoud wat het allemaal voor je kan betekenen. Uiteraard gaat dit het beste samen met een gezonde levensstijl, probeer dus ook daarin de juiste keuzes te maken en zo de positieve effecten te combineren.

Gelukkig Lijf

Past vette vis wel in jouw dieet, maar weet je niet waar je moet beginnen? Vraag de gratis proefles aan en wij helpen je graag op weg met een gezond voedingspatroon.

 

 

  1. NIH/National Institute on Aging. (2021, July 1). Consuming a diet with more fish fats, less vegetable oils can reduce migraine headaches, study finds: Frequency, intensity of monthly migraines declined among those on higher fish oil diet. ScienceDaily. Retrieved August 29, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/06/210630213035.htm