fbpx

Wil jij gezonder gaan eten en drinken? Let op toegevoegde suikers!

Wil jij je voedingspatroon gezonder maken? Dan kan een zogenaamde eetwissel je daarbij helpen. Zo wisselt de een van frisdrank naar sap en de ander van brood met hagelslag naar cruesli. Vaak doen we dit met het idee dat we gezonder gaan eten, van frisdrank naar (fruit) sap en van hagelslag naar cruesli kunnen een beter alternatief zijn, maar dat is niet altijd het geval. Als je zelf al eens zo’n eetwissel hebt gemaakt ben je er misschien wel bewust van dat soms het “gezonde” alternatief nog zoeter is dan het origineel. Dit kan komen door toegevoegde suikers en deze brengen veel nadelen met zich mee.

Fruit en groentesappen

Een eetwissel die veel mensen maken is het wisselen van frisdrank naar fruitsappen met het idee dat dit beter is. Fruit is gezond, dus dan zou fruitsap dat ook moeten zijn. Je zou denken dat fruit, wanneer dit rechtstreeks in een blender wordt gegooid en daarna in een beker wordt gegoten een gezonde smoothie is. Fruit drinken moet je echter niet teveel doen. Fruitsap bevat dan wel vitamines, het bevat van nature ook al veel suikers. Aangezien de vezel structuur van fruit (wat zorgt voor een verzadigend gevoel) en het vel kapot gaan bij persen/blenderen/juicen blijft er een geconcentreerd suikerrijk sapje over, met wat vitamines. Je kunt daarom veel beter je fruit eten en iets met weinig tot geen calorieën drinken.

De fruit en groentesappen die je in de supermarkt koopt zijn daarnaast vaak nog net iets anders bereid. Vaak is het grote verschil de toegevoegde suikers in deze sappen. Groentes en groentesappen zijn van nature niet erg zoet, dus wordt er vaak bij een groentesap suikers toegevoegd om het zoeter te maken. Dit wordt soms ook gedaan bij fruitsappen, ook al is fruit van nature zoet. Je denkt dan dat je heel gezond bezig bent door een fruit of groentesapje naar achter te gooien, maar zonder dat je het weet kan je grote hoeveelheden toegevoegde suikers binnen krijgen.

Toegevoegde suikers

Wat zijn het? Toegevoegde suikers zijn suikers die zijn toegevoegd bij het maken van het product en niet van nature aanwezig zijn. Een appel bijvoorbeeld heeft van nature suikers en is zoet, groentes daarentegen zijn vaak niet of minder zoet en krijgen daarom suikers toegevoegd wanneer dit naar sap wordt gemaakt. Dit wordt niet alleen met sappen gedaan, vrijwel alle producten kunnen toegevoegde suikers hebben, maar wat zijn de nadelen?

suiker

Toegevoegde suikers en je Immuunsysteem

Recent onderzoek toont aan dat toegevoegde suikers niet alleen een rol spelen bij obesitas, diabetes type 2 en non-alcoholic fatty liver disease, maar ook bij het normaal functioneren van ons immuunsysteem [1]. Toegevoegde suikers kunnen je immuunsysteem zo aantasten dat je organen en andere systemen in het lichaam minder effectief werken en zo minder goed in staat zijn om een opkomende griep of ziekte af te weren. In tijden van corona is het helemaal belangrijk dat we aandacht besteden aan ons immuunsysteem, dus het verminderen van de toegevoegde suikers kan geen kwaad.

Toegevoegde suikers en vetproductie

Dat toegevoegde suikers niet erg gezond zijn is duidelijk, maar naast de bovengenoemde nadelen verdubbelt het ook nog eens de vetproductie in onze lever. Onderzoek uit Zwitserland toont aan dat 80 gram (toegevoegde) suikers per dag vet productie stimuleert in de lever [2]. Dit is niet een kortdurend iets, het onderzoek toont ook aan dat de vetproductie tot 12 uur lang gestimuleerd kan worden. Dit verklaart ook deels waarom dit een rol kan spelen in dingen zoals obesitas en diabetes type 2.

Eetwissel? Check de label!

Het beste dat je kan doen bij een eetwissel en het kopen van een nieuw product is de label aan de achterzijde lezen en kijken onder het kopje toegevoegde suikers. Een paar gram toegevoegde suikers ontkom je niet altijd, maar kijk vooral uit voor producten met grotere hoeveelheden toegevoegde suikers per portie.

Wil jij gezonder gaan eten en leven? Kom je er zelf niet uit of heb je wat extra professionele begeleiding nodig? Kom dan kosteloos en vrijblijvend bij ons langs in Arnhem of Apeldoorn , wij kunnen je helpen!

 

Nicholas Jones, Julianna Blagih, Fabio Zani, April Rees, David G. Hill, Benjamin J. Jenkins, Caroline J. Bull, Diana Moreira, Azari I. M. Bantan, James G. Cronin, Daniele Avancini, Gareth W. Jones, David K. Finlay, Karen H. Vousden, Emma E. Vincent, Catherine A. Thornton. Fructose reprogrammes glutamine-dependent oxidative metabolism to support LPS-induced inflammation. Nature Communications, 2021; 12 (1) DOI: 10.1038/s41467-021-21461-4

Bettina Geidl-Flueck, Michel Hochuli, Ágota Németh, Anita Eberl, Nina Derron, Harald C. Köfeler, Luc Tappy, Kaspar Berneis, Giatgen A. Spinas, Philipp A. Gerber. Fructose- and sucrose- but not glucose-sweetened beverages promote hepatic de novo lipogenesis: A randomized controlled trial. Journal of Hepatology, 2021; DOI: 10.1016/j.jhep.2021.02.027