Goede voornemens volhouden: welke strategie gebruik jij?

Het nieuwe jaar is inmiddels alweer een paar dagen bezig. Ondanks dat het bijna cliché wordt om aan het begin van het jaar het als Personal Trainers te hebben over goede voornemens, willen we ons er toch nog even aan wagen. Niet zozeer om af te geven op goede voornemens omdat ‘bijna iedereen er toch in faalt’. Falen is onderdeel van groeien. Dit geldt niet voor er niet eens aan beginnen. 

Uiteraard komt het negatieve oordeel van veel mensen over goede voornemens niet uit het niets. Lang niet iedereen lukt het namelijk om de voornemens uit te laten groeien tot een gewoonte die het hele jaar door gedaan wordt. In dit geval kan het zinvol zijn om eens te kijken naar welke strategieën je beter wel en welke vooral niét kan hanteren aan het begin van het jaar, als afvallen je doel is. 

Slechte strategie nr. 1: Ik val af door naar de sportschool te gaan. 

Je zult ons niet snel iemand zien afraden om te sporten. Integendeel natuurlijk. De fout die we in het nieuwe jaar alleen nogal eens zien gebeuren, is om de sportschool zien als het enige wat je meer moet doen, in plaats van het in de context te kunnen zien. De sportschool helpt je absoluut met fitter, gezonder en strakker te worden. Maar alleen veel sporten en al het andere negeren gaat je niet helpen je afvaldoel te bereiken. Je voedingspatroon speelt hierin vaak een nog belangrijkere rol. 

Slechte strategie nr. 2: Ik moet mijn voedingspatroon drastisch omgooien.

Het radicaal omgooien van je voedingspatroon is niet direct nodig. Een veel effectievere manier om geleidelijk af te vallen is het terugbrengen van het aantal calorieën wat je op een dag eet. Een paar honderd per dag maakt vaak al een wereld van verschil. Ga je bijvoorbeeld naar een restaurant? Eet alvast een appel vooraf om niet uitgehongerd daar te zitten. Sla het brood vooraf even over. Eet kleinere porties. En vraag eventueel om een doggybag. En voila, daar zijn de paar honderd calorieën die je normaal bijna onbewust wel gegeten had. 

Slechte strategie nr. 3: Ik heb direct supplementen nodig om af te vallen.   

Geïnspireerd door hun goede voornemens, zie je mensen vaak gelijk naar allerlei supplementen grijpen. Niet eens verwonderlijk, want zoek 10 minuten op internet en je komt de schijnbaar allemaal enorm effectieve producten tegen. Repen, vetverbranders, maaltijdvervangers, shakes, you name it. Op een gegeven moment kunnen sommige supplementen een meerwaarde kunnen zijn in jouw routine. Maar de kans is vrij groot dat dit als je begint met afvallen en sporten vooral verspilling van geld is. Uiteindelijk werkt het eten van natuurlijke, voedingsrijke producten vaak gewoon het beste. Alleen of handige marketeers daar het meeste geld aan kunnen verdienen is de vraag natuurlijk..

Slechte strategie nr. 4: Ik wil net als op TV zo veel mogelijk gewicht in zo kort mogelijke tijd verliezen. 

Ongeduldigheid kan al gauw op de loer gaan liggen. Hoe sneller, hoe beter, toch? In de praktijk zien we dat je het beste geleidelijk af kan vallen. Spectaculaire resultaten waarbij kilo’s per week eraf vliegen zijn verleidelijk om de reacties die je waarschijnlijk al snel zult gaan krijgen. Maar op de lange termijn kan je beter de tijd ervoor nemen. In dat geval zul je op 1 januari 2020 nog steeds op het gewicht zijn wat je gaat wenst. En heb je je jezelf een routine aangewend waarin het vrij gemakkelijk is om dit lange tijd vol te houden. Over een jaar weer opnieuw moeten beginnen zou ook zonde zijn. 

Slechte strategie nr. 5: Ik geef mijn doelen op (“want het lukt me toch niet”)

Heel ver vooruit kijken en alleen tevreden zijn wanneer je je ultieme streefgewicht en bijbehorend lichaam haalt, kan een behoorlijke druk opleveren. Dat terwijl op het moment dat je met overgewicht of obesitas kampt, een daling van 10% in lichaamsgewicht al enorm veel positieve invloeden op je lichaam kan hebben. Wees dus niet te hard voor jezelf. Verwacht niet dat alles direct perfect gaat. En staar je dus niet blind op je ultieme doel. Daar kom je vanzelf, stap voor stap. 

Ondanks dat de bovenstaande strategieën gericht zijn op hoe je het beter niet aan kan pakken, zie je dat dit bij alle voorbeelden al gauw leidt tot (de vaak simpelere) oplossing voor hoe je het juist wél aan kunt pakken. Als laatste tip zouden we nog willen aanraden om goede voornemens niet alleen voor jezelf te houden. Wanneer je anderen bij je afvalproces betrekt, zul je merken dat de steun je er makkelijker doorheen helpt. Iemand die naast je staat in een dergelijk proces kan een wereld van verschil maken. Dit zien wij ook dagelijks in de praktijk natuurlijk, omdat we zelf altijd proberen om een van degene te zijn die naast mensen staat om hun goede voornemens te verwezenlijken, al dan niet vanaf 1 januari.

Wil jij ook aan je gezondheid werken? Kom vrijblijvend langs! Er zijn verschillende mogelijkheden bij Gelukkig Lijf in Arnhem en Apeldoorn. Zo bieden we persoonlijke begeleiding op het gebied van training, voeding, psychologie en/of leefstijlcoaching. Dit kan in combinatie of los van elkaar. Naast persoonlijke begeleiding zijn er ook verschillende groepsbegeleiding mogelijkheden. Bijvoorbeeld het in 100 dagen fit programma, small-group training, de GLI of duo personal training.

Meer informatie

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.