Waarom je in het nieuwe jaar moet beginnen met hardlopen

Je hoort het tijdens elke jaarwisseling wel iemand zeggen. Ze gaan beginnen met hardlopen, want dit jaar is het jaar. Misschien heb je het zelf ook wel eens gezegd, maar toch niet gedaan. Een extra stukje motivatie nodig en wil jij van dit jaar het jaar maken? Blijf dan lezen.

Gezondheid

Dat hardlopen iets betekent voor je conditie is bij de meeste wel bekend. Dat het aardig wat calorieën verbrand ook wel, maar daarna houdt het vaak op. Dit is jammer, omdat hardlopen zoveel meer biedt dan alleen dat. Het feit dat hardlopen door sommige puur wordt gezien om conditie te verbeteren en calorieën te verbranden is de reden dat hardlopen vaak als een taak wordt gezien. Hierdoor wordt hardlopen saai of vermoeiend en wordt na 2 weken hardlopen de moed opgegeven. Zoek daarom een goede reden waarom je gaat hardlopen of zet voor jezelf een doel gerelateerd aan fysieke of mentale gezondheid.

Fysieke gezondheid

Wat is een betere reden om hard te lopen dan te werken aan je fysieke gezondheid? Wist je dat naast het verbeteren van je conditie, hardlopen veel andere positieve effecten heeft op je fysieke gezondheid? Zo draagt hardlopen bij aan het verminderen van hart en vaatziekte en de kans om hieraan te sterven (1). Daarnaast verstrekt hardlopen je spieren, botten, rug en knieën. Ja dat lees je goed, hardlopen kan je knieën versterken. Er wordt snel naar hardlopen gewezen als het gaat om slechte knieën, maar onderzoek toont aan dat het eigenlijk helpt met knie problemen (e.g. ontsteking) (2). 

Mentale gezondheid

De deur uit om te gaan hardlopen vinden sommige al erg lastig, maar iedereen die wel eens heeft hardgelopen is het er mee eens dat je na het hardlopen je een stuk beter voelt. Hardlopen zorgt voor aanmaak van endorfine en dopamine die beide bijdragen aan je geluksgevoel (3). Zit je niet lekker in je vel of ben je de laatste tijd wat somber? Ga een stukje (hard)lopen en ontdek wat het kan doen met je gemoedstoestand. Ook draagt hardlopen bij aan betere slaap, wat ook weer bijdraagt aan een verbeterd mentaal welzijn. Tenslotte helpt hardlopen met het op afstand houden van de negatieve effecten geassocieerd met chronische stress (4). 

hardlopen

Doelen

Hardlopen als middel gebruiken om calorieën te verbranden en conditie op te bouwen is natuurlijk niks mis mee. Alleen als je op lange termijn wilt blijven hardlopen kan het helpen er een doel aan vast te knopen. 

Fysieke gezondheid

Voorbeelden:

  • Ik ga elke week x hardlopen om x calorieën te verbranden om bij te dragen aan mijn doel om x kilo af te vallen en mijn kans op hart en vaatziekte te verkleinen.
  •  Ik ga elke week x hardlopen om aan mijn conditie te werken zodat ik over x maanden een x km race kan lopen in x aantal minuten.

Mentale gezondheid

Voorbeelden:

  • Ik ga x ochtenden in de week hardlopen zodat ik niet in mijn bed blijf liggen en mij beter kan concentreren op werk.
  • Ik ga x in de week hardlopen zodat ik betere nachtrust krijg en minder vermoeid ben gedurende de dag.
  • Samen met x ga ik x keer in de week hardlopen om zo meer contact te hebben met vrienden of familie.

Probeer iets te vinden wat je echt motiveert en waardoor je langere tijd blijft lopen. Een keertje hardlopen als schuldgevoel door een frietje is niet de juiste motivatie om het hele jaar te blijven. Zoek iets wat bij je past en vindt plezier in het hardlopen!

Slot

Zoals je kan zien brengt hardlopen veel moois zich mee op zowel fysiek en mentaal vlak. Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar als je gaat zoeken vindt je zo nog 100 andere redenen waarom hardlopen goed voor je kan zijn. Wat wel belangrijk is is dat je goed inleest voordat je begint met hardlopen of begeleiding hier in zoekt. Hardlopen is niet voor iedereen weggelegd en vraagt zeker een basis op gebied van conditie en kracht. Ook kan gewicht een rol spelen met impact op je gewrichten. Twijfel je? Vraag het je coach of trainer en zij helpen je verder.

Gelukkig Lijf

Wil je graag beginnen met hardlopen, maar heb je een extra duwtje in de rug nodig? Volg het hardloop traject bij Gelukkig Lijf en leer de ins en outs van hardlopen en ren in maart je eerste 5km! 

 

  1. American College of Cardiology. (2014, July 28). Running reduces risk of death regardless of duration, speed. ScienceDaily. Retrieved December 20, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2014/07/140728162330.htm
  2. Brigham Young University. (2016, December 9). Running actually lowers inflammation in knee joints: Running may also slow the process that leads to osteoarthritis. ScienceDaily. Retrieved December 18, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2016/12/161209100236.htm
  3. University of Montreal. (2015, September 1). Why does running make us happy?. ScienceDaily. Retrieved December 20, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150831085456.htm
  4. Brigham Young University. (2018, February 14). Running helps brain stave off effects of chronic stress: Exercise protects vital memory and learning functions. ScienceDaily. Retrieved December 18, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2018/02/180214093823.htm