Helpt informatie over calorieën bij het maken van andere keuzes?

Een van de ‘tools’ die we bij Gelukkig Lijf gebruiken voor het afvallen (of aankomen) in gewicht is het bijhouden van calorieën. Voornamelijk om mensen meer inzicht te geven in hun eigen voedingspatroon. Het kan namelijk verrekte lastig zijn om een goed beeld te krijgen van hoeveel energie je op een dag binnen krijgt. En hoeveel dat zou moeten zijn om in gewicht omlaag (of omhoog) te gaan.

Zeker in een tijd waarin er in de supermarkt overdadig veel producten liggen waarbij het niet verwonderlijk is als ons lichaam de samenstelling ervan niet gewend is. Fruitella hangt niet aan de boom, en paprika chips hangt niet aan een plant laten we maar zeggen. Dat wil niet zeggen dat we dit nooit kunnen eten, maar een goed inzicht in de consequenties van wat je eet is in dat geval zeker geen overbodige luxe. Maar op welke manier(en) geeft het bijhouden van calorieën ons eigenlijk meer inzicht in ons eigen patroon?

Voedsel minder aantrekkelijk door informatie calorieën

Eind 2018 publiceren onderzoeker een van de eerste studies [1] die kijkt naar hoe wij (en onze hersenen) keuzes maken wanneer we informatie over calorieën bekijken. Hierbij lieten ze 42 personen naar zowel plaatjes van voedsel met en zonder calorie informatie zien. Dit voedsel bestond voornamelijk uit fastfood zoals cheesburgers, friet en cake. Daarbij werd hen gevraagd om bij elk plaatje een score te geven over de mate waarop ze het voedsel graag wilden opeten. Ook lagen zij hierbij in een fMRI scanner om hun hersenactiviteit te meten.

De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat de proefpersonen het voedsel waarbij calorie informatie getoond wordt als minder aantrekkelijk ervaren. Ook gaven ze aan hier minder behoefte aan te hebben dan wanneer ze alleen een plaatje van het voedsel zelf zien. Zelfs kan uit de hersenscans geconcludeerd worden dat er, bij het tonen van calorieën minder activiteit is in het beloningscentrum van de hersenen. Maar juist meer activiteit in het gebied dat geassocieerd wordt met (zelf)beheersing.

In de praktijk

Oftewel, wanneer je je bewust bent van de hoeveelheid calorieën, is het minder aantrekkelijk zijn om ongezond voedsel te willen eten dan wanneer je het voedsel alleen zou zien. In de praktijk zien we ook dat mensen bijna altijd andere keuzes gaan maken wanneer ze weten wat de ‘inhoud’ is van deze voeding. Die 3 extra plakken kaas zijn erg lekker, maar op het moment dat je weet (en ziet) wat hiervan de consequenties zijn, dan zul je het niet eens heel erg vinden om die extra plakken achterwege te laten.

De trainers van Gelukkig Lijf proberen altijd om samen jouw voedingspatroon zo bij te schaven dat je blijft eten op een manier die jij lekker vindt. Maar wel binnen een patroon dat uiteindelijk zal leiden tot gewichtsverlies (of juist andersom). Op die manier krijg je een beter inzicht in wat je beter wel en niet kan doen qua voeding, hoe je bepaalde dagen kan compenseren en hoe je een structuur in je patroon krijgt dat houdbaar is. En wetende dat de feedback die je krijgt van het bijhouden van de calorieën (en macronutriënten) hier enorm behulpzaam bij is, zullen klanten zelf ook al gauw een veel beter beeld krijgen van hun werkelijke inname van energie.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.