Het effect van vijf weken kickbokstraining op je fysiek

Bij Gelukkig Lijf maken we veel gebruik van kickbokstraining. Voor een groot deel omdat het gewoon enorm leuk is om te doen natuurlijk. Maar daarnaast heeft kickboks training ook een hoop voordelen op mentaal en fysiek gebied. In deze blog duiken we iets dieper in een onderzoek over de fysieke voordelen van dit type training.

Inhoud studie

Voor deze studie [1] werden 30 personen onderverdeeld in 2 gelijke groepen. De ene groep onderging drie keer per week een kickbokstraining van een uur voor de duur van 5 weken. In deze training werd zowel op de techniek getraind, als op het oefenen met sparren. De andere groep had een vergelijkbare opbouw maar met oefeningen voor andere sportactiviteiten, zoals bijvoorbeeld voetbal, basketbal en tennis. Er werd hierbij na de 5 weken gekeken naar een grote verscheidenheid aan fysieke factoren.

Onderstaande resultaten kwamen uiteindelijk uit de studie.

Conditie

Onder de Vo2-max en de maximale aerobische power kunnen we de vooruitgang in conditie scharen. Voor beide is te zien dat in de kickboks groep er een veel grotere vooruitgang is dan bij de controle groep. Deze groep bleef nagenoeg hetzelfde. Waar in de kickboks groep er een groter vooruitgang te zien is.

Bovenlichaam

Bij de kickboks groep werd er flinke vooruitgang gemeten in de ‘peak power’ en het uithoudingsvermogen. Deze categorieën bleven bij de controlegroep nagenoeg hetzelfde. Wel werd hier, in tegenstelling tot de kickboks groep, wel een verschil gemeten in de gemiddelde krachttoename. Hier zou krachttraining dus een mooie aanvulling kunnen zijn. Wat wij als Personal Trainer alleen maar aan kunnen raden.

Onderlichaam

Voor het onderlichaam ging alleen bij de kickboks groep de gemiddelde kracht omhoog. Voor de rest bleven in beide groepen de factoren nagenoeg hetzelfde. Ook hier geldt dus dat voor optimale resultaten een combinatie met krachttraining een goede optie is.

Niet alleen zelfverdediging.

Zowel in Arnhem als in Apeldoorn maken onze personal trainers veel gebruik van kickboksen. Dat dit in de praktijk goed werkte wisten we al. Maar dat onderzoek dit ook bevestigt is natuurlijk altijd goed om te weten.

Eigenlijk kunnen we de conclusie van de onderzoekers prima overnemen als conclusie voor dit artikel. Vrij vertaald vanuit het Engels is hun aanbeveling namelijk als volgt: “Deze bevindingen suggereren dat kickboksen niet alleen een methode is voor zelfbescherming, maar ook een goede manier om gezond te blijven en een betekenisvolle sport is om fitheid bij volwassenen te stimuleren. Dus, fitness instructeurs en professionals die werken met kracht- en conditietraining zouden kickboksen aan hun klanten kunnen aanbevelen als een gunstige manier om te sporten, zelfs om blessures te voorkomen door het trainen van de flexibiliteit van spieren.” Amen.

Wil jij tijdens een proefles in Apeldoorn of Arnhem eens ondervinden hoe het is om met een van onze personal trainers op je eigen niveau te kickboksen? Meld je dan hier vrijblijvend aan.

[1] The effects of five weeks of kickboxing training on physical fitness. Ibrahim Ouergui, Nizar Hssin, […], and Ezzedine Bouhlel. Muscles Ligaments Tendons J. 2014 Apr-Jun; 4(2): 106–113.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.