Hoe beperk je de extra kilo’s tijdens de feestdagen? 

Pepernoten. Oliebollen. Kerststollen. Kerstdiner. Marsepein. Loopt het water je al in de mond? Niet zo gek ook. Bijna iedereen associeert de feestdagen wel met lekker eten. Maar hoe voorkom je dat je aan het eind van de feestdagen op de weegschaal staat en je afvraagt waarom je al het harde werk van het afgelopen jaar in een paar weken teniet hebt gedaan? 

Geniet, maar eet met mate.

Je kan alle etentjes en feestdagen cancellen en in bed blijven liggen. Maar of dat de oplossing is? En jezelf pijnigen door met kerst al het lekkers te laten staan dan? Klinkt ook niet heel ideaal. Maar toch ligt overeten, met als gevolg aankomen, behoorlijk op de loer tijdens de komende vakantieperiode. 

Geniet, maar eet met mate lijkt een beter advies te zijn. Je hoeft het lekkere eten absoluut niet te laten staan. Maar net zoals in het dagelijks leven buiten de feestdagen om, is het vaak noodzakelijk om een idee te hebben van de hoeveelheid die je op een dag naar binnen werkt. Juist, kilocalorieën dus. 

Of het een heel strak plan is om bij elke kruidnoot die ome Henk met Sinterklaas in zijn mond drukt te roepen dat dit 5 calorieën zijn, valt te betwijfelen. En zo geldt het natuurlijk ook voor hoe je jezelf behandelt. Met een enorm schuldgevoel elke pepernoot zien als louter calorieën, zal weinig overlaten van het genieten. Maar enig idee hebben wat je binnenkrijgt, zal je veel eerder doen realiseren dat vervolgens ook nog een chocoladeletter wegdrukken niet het allerbeste plan zal zijn. Sowieso kun je je afvragen of dit nog veel toevoegt aan je genotsgevoel. Of dat misselijkheid het laatste cadeau van de Sint voor je zal zijn.

Heb een plan

Van te voren weten wat je wel en niet wil eten, en vooral wanneer wel en niet, kan je veel ellende schelen in de komende periode. 

Elke keer in de supermarkt of bij de grote pot met schuimpjes op werk de keuze moeten maken of  je wat pakt is verrekte lastig. Door van te voren al te weten wanneer je jezelf toelaat om bepaalde producten te eten zul je veel van deze stressvolle keuzemomenten vrij makkelijk kunnen counteren. Je kan de hele maand november en december pepernoten in huis hebben, of alleen op de dag van de intocht en op 5 december. Wij durven te wedden dat ze een stuk beter smaken bij de laatste keuze. 

Wees dus van te voren al bewust van wat je wanneer wil gaan eten. Pak desnoods alvast een app erbij en reken de calorieën uit van je favoriete producten. Wanneer je je bewust bent van de hoeveelheid calorieën die in een chocoladeletter zitten, en van wat je zelf op een dag kunt eten om niet aan te komen, zal de kans groot zijn dat je ‘m niet tijdens de intro van Home Alone al achter de kiezen hebt. 

Cheers!

Hierboven hebben we ons vooral gericht op eten en hun bijbehorende calorieën. Maar een minstens zo grote boosdoener tijdens de feestdagen kan nog wel eens zijn wat je drinkt. En dan voornamelijk alcohol. Dat er in drank vaak behoorlijk wat calorieën zitten weten de meeste van ons wel. Maar toch gaan er tijdens het drinken vaak ongemerkt veel meer calorieën doorheen dan je op dat moment zou denken. Houd je jezelf netjes in met het gourmetten, tikken de calorieën alsnog flink aan omdat je samen met ome Henk de fles champagne iets te snel soldaat maakt. 

Ondanks dat de boodschap om alles met mate te nuttigen een beetje zuur kan klinken, is het een methode die je zowel na het kerstdiner, de ochtend erna en aan het eind van de vakantie wel eens het meeste plezier zal beleven. Al is het maar door enig idee hebben van hoeveel je eet en drinkt. 

En mocht het niet lukken, zullen wij uiteraard voor jullie klaar staan om het nieuwe jaar weer krachtig en fit te beginnen!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.