Hoe blijf je fit in de herfst?

De herfst is begonnen en dat merken we aan alles. De temperatuur, de regen en voor velen ook: je humeur en energielevel. Of we het willen geloven of niet, de herfst is van grote invloed op hoe we ons voelen. Met pijn en moeite sleep je je ’s ochtends uit bed. De hele dag op je werk kijk je uit naar de warme bank die op je staat te wachten. Na het werk sporten? Nah, komt volgende week wel weer.. Dat er geen zomer in het vooruitzicht is kan ook nog wel eens bijdragen aan een lage motivatie om je gezonde levensstijl vast te houden. Gelukkig zijn wij er om ook in de herfst een Gelukkig Lijf te behouden!

1. Leer jezelf nieuwe patronen aan
Ja, duh makkelijker gezegd dan gedaan. Maar echt waar! Als jij in het begin van de herfst jezelf het patroon aanleert te gaan sporten, zul je merken dat het je steeds makkelijker afgaat. Tanden poetsen vond je vroeger als kind in het begin ook niet leuk en doe je nu zelfs zonder na te denken. Zorg ervoor dat je, voordat je het weet, omgekleed aanwezig bent bij je trainer. Plan die afspraak, denk er niet meer over na, show up en daarna kun je met een voldaan gevoel naar huis. Na een tijd zul je merken dat het een patroon is geworden en het je steeds makkelijker afgaat. Just. Do. It.

2. Voeding
Wanneer het kouder wordt kan je behoefte aan vet- en koolhydraat rijke voeding toenemen. We zijn geneigd meer te snaaien, vaker met een zak chips op de bank te zitten en wat dacht je van al die pepernoten die al in de winkel liggen.. Voor je het weet heb je onopgemerkt een hele zak op! Op zich is daar af en toe natuurlijk niks mis mee. Maar vergis jezelf niet! Voeding heeft niet alleen invloed op je fysieke- (hier en daar wat kilootjes erbij), maar ook op je mentale gesteldheid! Ongezonde voeding kan zorgen voor een neerwaartse spiraal. Je piekt even in je energielevel, maar volgens gaat die net zo snel weer naar beneden. Je zult je minder energiek en misschien zelfs een beetje lam voelen. De stap om dan van de bank af te komen is nog vele malen groter. Daarnaast heeft je lichaam constant die behoefte aan ongezonde voeding, waardoor je in een cirkeltje blijft rondzwemmen. Spreek met jezelf duidelijke momenten af dat je iets ongezonds eet, bijvoorbeeld in het weekend. De rest van de week eet je gezond. Zo blijf je in een gezonde cirkel!

3. Beloon jezelf!
Elke stap die je zet in de richting van je doel mag je belonen. Bedenk hoeveel mensen wèl op de bank  blijven zitten ’s avonds of wat jou ‘’oude ik’’ had gedaan. Ben trots op jezelf, daar mag best een beloning tegenover staan! Open niet gelijk die reep chocolade of zak chips, maar kies voor een beloning die past bij jouw nieuwe levensstijl. Wat dacht je van een mooie nieuwe sporttop na 10x sporten? Of een dagje weg met je partner wanneer je 5 kilo bent afgevallen? Maak het leuk voor jezelf!

En natuurlijk zijn wij, als trainers, elke keer weer blij om je te zien! Kom maar op met die herfst!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.