Hoe ga jij om met moeilijke gedachten en onzekerheden?

Vaak komt een verandering van levensstijl neer op het veranderen van gedragspatronen: dingen je al een hele tijd op diezelfde manier doet. Of zoals Einstein ooit (ongeveer) zei: “Als je doet wat je altijd doet, krijg je wat je altijd krijgt.”

Op het eerste gezicht lijkt dit makkelijk, ‘gewoon’ je gedrag veranderen. In de praktijk blijkt dit toch lastiger dan gedacht. Veel mensen worstelen om van bepaald (ongewenst) gedrag af te komen. 

Innerlijke conversatie

Een van de factoren die daarbij nog al eens in de weg zit is de innerlijke conversatie die we nagenoeg allemaal hebben. Vaak staan we onszelf in de weg met gedachten als: “Ik ben niet goed genoeg”, “Wat ik ook doe, het lukt toch nooit” of “Ik ben een hopeloos geval”. 

Wanneer je deze gedachten je gedrag laat bepalen, zal de kans groot zijn dat je het ongewenste gedrag niet gaat veranderen. Een van de manieren om deze gedachten minder bepalend te laten zijn voor je gedrag is de ‘lading’ er vanaf te halen. In de praktijk kan dit bijvoorbeeld gedaan worden door de gedachten te zingen op het deuntje van “Oh, dennenboom” of deze gedachten met een gekke stem uit te spreken. 

Hoe bijna kinderlijk het ook klinkt, probeer het eens. De lading zal af gaan van de gedachten die je voorheen nog behoorlijk in hun grip hielden.

Waar of niet?

“Maar die gedachten zijn waar! Ik heb er echt een puinhoop van gemaakt!”

Soms een goed punt. Sommige moeilijke gedachten zijn niet irrationeel en bevatten een kern van waarheid. Als je baalt van het feit dat je met de kerstdagen een aantal kilo’s bent aangekomen, dan is de kans groot dat dit voor een groot deel klopt. Tenzij je weegschaal defect is natuurlijk.  

In veel gevallen maakt het niet eens zo heel veel uit of de gedachte waar of onwaar, positief of negatief is. Wat uit maakt is of de gedachte ergens toe dient. Gedachten zijn gereedschappen die je kan gebruiken in je voordeel. Of nadeel dus. 

Wat is het gevolg van jouw gedachten? Zorgt de gedachte “Ik krijg een buikje” ervoor dat je beter let op je voeding? Of zorgt het ervoor dat je je de hele dag ellendig en schuldig voelt? Hoe gebruik jij je gereedschap?

Bewust zijn van je gedachten

De volgende keer dat je gedachten weer eens op hol slaan over je misstappen en tekortkomingen en je je innerlijke criticus hoort ratelen over dat je deze gedachten moet geloven omdat ze waar zijn, vraag jezelf eens af:

“Helpt het me als ik bij deze gedachte blijf hangen? Helpt het me vooruit in mijn leven?”

Doet dat het? Top! 

Doet het dat niet? Wellicht toch maar eens proberen de lading eraf te halen met behulp van Kerstliedjes of een van de vele andere technieken. 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.