Hoe je het bijhouden van je calorie-inname gemakkelijker voor jezelf kan maken

Het bijhouden van je totale inname van calorieën kan een grote rol spelen in het veranderen van je eetpatroon. Wanneer je begint met het bijhouden, zal je al gauw merken dat het beeld van wat en hoeveel je eet, en wat de verhoudingen van nutriënten binnen dit patroon zijn, soms niet bepaald overeenkomt met de werkelijkheid. Toch blijkt het nog wel eens lastig te zijn om je calorie-inname op een dag volledig en accuraat bij te houden. De onderstaande uitspraken zullen je vast niet volkomen vreemd in de oren klinken.

“Eh, wat is precies een kopje rijst?”

“Shit, ben ik die appel van gisteravond nou vergeten?”

“Oei, om 3 uur nog maar 200 calorieën over, ik ga verhongeren!”

 

De volgende tips zouden je kunnen helpen om het bijhouden gemakkelijker te maken en daardoor hopelijk beter vol te houden!

 

  • Gebruik een app

Tegenwoordig zijn er enorm veel apps met een gigantische database aan voedingsproducten en vol met mogelijkheden om op een efficiënte manier je voedingspatroon bij te houden. Niks zelf uitrekenen, geen ruwe schattingen en altijd bij de hand. Need to say more?

  • Plan de dag van tevoren in

Van tevoren al een (grove) inschatting/ planning maken van wat je de komende dag gaat eten kan een hoop foutjes voorkomen. Je zult veel minder snel midden op de dag erachter komen dat je al bijna aan je maximale calorieën zit, je kan makkelijker eventuele scheve verhoudingen in macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) corrigeren en het scheelt je moeite om op de dag zelf alles bij te houden.

  • Koop een weegschaal

Soms niet helemaal precies de hoeveelheid van een product kunnen inschatten is natuurlijk geen wereldramp. Gebeurt dit echter te vaak, dan zal de betrouwbaarheid van wat je invult zo gaan afwijken dat je er weinig meer mee kunt. Het bijhouden kan in dat geval voornamelijk verspilde moeite zijn. Een degelijke keukenweegschaal kan je veel gedoe schelen en hoeft helemaal niet duur te zijn!

  • Structureer je eetmomenten

Wanneer je standaard drie keer op een dag eet, zal je elke dag drie keer rond hetzelfde tijdstip ook je voeding invullen. Eenmaal in je systeem, zal dit niet heel veel moeite meer kosten. Eet je echter elke dag op een ander tijdstip en varieert het aantal tijdstippen ook behoorlijk, dan zal het veel lastiger zijn om het niet te vergeten én is het veel lastiger om het uiteindelijk in je systeem te krijgen. Soms is structuur je beste vriend, in dit geval zeker.

  • Eet elke dag hetzelfde ontbijt en/of middageten

Over structuur gesproken. Structuur in wat je eet kan het ook veel gemakkelijker maken om een goed beeld te krijgen van je calorieën-inname. Mocht je het niet eentonig vinden, zijn je ontbijt en lunch goede momenten om (enigszins) hetzelfde te eten. Dit scheelt een hoop invulwerk en je weet elke dag nog grofweg wat en hoeveel je de rest van de dag nog kan eten.

 

Succes, en vergeet vooral niet te blijven genieten van je eten!

 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.