Hoe kies je een personal trainer die bij je past?

Een personal trainer houdt rekening met jouw niveau

Als je op zoek gaat naar een personal trainer heb je de dappere taak om tussen 59.200.000 Google zoekresultaten voor ‘personal trainer’ die éne te vinden die precies bij je past…

Tja…

Daarom hebben we wat tips voor je op een rijtje gezet zodat jouw zoektocht een stuk makkelijker wordt. (Of je kunt gewoon voor ons kiezen, dat is nog veel makkelijker 😉 ) Met deze vier tips vind je zo de personal trainer die bij je past.

Tip #1 Welk sportdoel heb je precies?

Een goede personal trainer kan je helpen je doelen te bereiken. Veel voorkomende doelen zijn bijvoorbeeld afvallen of aankomen en fitter worden. Maar personal training kan ook helpen bij het verleggen van je grenzen of je reeds goede conditie naar een nieuw niveau brengen.

Voordat je op zoek gaat naar een personal trainer is het goed om even stil te staan bij je eigen doelen. Wat wil je zelf precies bereiken? Bijvoorbeeld ik wil….:

  • … over een half jaar vijf kilometer kunnen hardlopen.
  • … tien kilo afvallen.
  • … me fit voelen.
  • … gezonder worden.
  • … weer in mijn badpak passen.
  • … minder hijgen als ik trappen loop.
  • … weer kunnen voetballen met mijn kind(eren).
  • … presteren op topniveau.
  • … mijn grenzen opzoeken.
  • … consistente prestaties leveren.

Probeer je doelen te formuleren vóór je een personal trainer kiest. Er zijn personal trainers gespecialiseerd in afvallen, aankomen, topsport etc. Weten wat je wilt bereiken maakt het makkelijker zoeken naar een personal trainer die bij jou en je doelstelling past.

Een goede personal trainer zal je altijd helpen om haalbare doelen te stellen en je doelstellingen te verfijnen tijdens je traject, maar het is altijd verstandig om hier eerst zelf over na te denken.

Tip #2 Denk na over wat je prettig vindt.

Iedereen heeft op tv wel eens een personal trainer gezien van het type ‘drill sergeant’. De trainer die schuimbekkend tegen je schreeuwt dat je “heus wel door kunt gaan” terwijl je bijna bezwijkt onder de stress.

Voor sommigen is dit precies wat ze willen, maar het merendeel van de mensen vind het prettiger om samen te werken met de pt-er.

Lees ervaringen met de personal trainers om een beeld te krijgen van de stijl van de trainer. Dan kom je er snel achter of het bij je past.

Voelen de cliënten zich gemotiveerd? Zijn ze enthousiast? Waarom zijn ze enthousiast en is dat iets waar je zelf misschien ook blij van wordt?

Vraag tijdens een intakegesprek met een trainer naar zijn/haar stijl. Wat zegt hij/zij er zelf over?

Tip #3 Weet je al wat je wilt doen?

Personal training is, zoals de naam al aangeeft, heel persoonlijk. Je krijgt een training op maat, passend bij jou, je lichaam, je niveau en je doelstellingen. Toch zul je al snel merken dat elke personal trainer zijn eigen voorkeuren en kennis heeft.

  • Is het een trainer die graag naar buiten gaat, ook als het regent? Of sport je in een privézaal waar je in alle rust kunt werken aan je lichaam?
  • Maak je veel gebruik van fitnessapparaten? Of doe je veel oefeningen op basis van je lichaamsgewicht?
  • Heeft je personal trainer ervaring met bepaalde methodes (zoals TRX of Kettlebell)?

Vaak is het interessant om te zien wat voor achtergrond je trainer zelf heeft. Heeft hij/zij ooit topsport gedaan? Je kunt je vast voorstellen dat een trainer met veel ervaring in dans heel andere trainingen geeft dan een trainer die ervaring heeft met boksen.

Wat lijkt je leuk en wat lijkt je minder leuk?

Tip #4 Stel veel vragen en doe een proefles

Personal training is een hele investering. Niet alleen in financiële zin, maar vooral op het gebied van tijd. Als je aan het werk gaat met jezelf en je lichaam is het fijn als je hier ook resultaten mee bereikt en er tevreden over bent.

Helaas zijn er vele redenen waarom een traject kan falen. Daarom is het des te belangrijker dat je een personal trainer kiest die bij jou en je doelen past.

Ga daarom met twee of drie trainers in gesprek om te kijken welke het beste bij je wensen aansluit. In veel gevallen kun je een proefles doen om te zien zodat je een goed beeld krijgt van een sessie. Maak daar gebruik van!

Bij Gelukkig Lijf kun je gratis een proefles doen. Toch een beetje nerveus? Lees dan onze gids ‘voor het eerst sporten’ voor een korte introductie.

Stel tijdens de kennismaking ook veel vragen over wat jij belangrijk vind. Bijvoorbeeld:

  • Hoe gaat de trainer om met ziekte of afwezigheid?
  • Welke ervaring heeft de trainer? Heeft hij/zij ook specifieke cursussen gevolgd?
  • Hoe wordt voeding geïntegreerd in het traject?

Geen vraag is te gek, bedenk dat het gaat om jouw traject! Je kunt beter een vraag te veel dan een te weinig stellen.

Tot slot

We herhalen het nog maar een keer voor de zekerheid: personal training is heel persoonlijk. Daarom blijft de beste tip die we je kunnen geven om je goed voor te bereiden. Je sport niet alleen een stuk prettiger met een trainer die bij je past, maar je resultaten zijn ook beter. Daarbij is de kans groter dat je een traject ook echt volhoudt.

Bij ons ben je van harte welkom!

Heb je zelf ook een goede tip? Laat die dan hieronder achter.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.