Hoe om te gaan met lange en onregelmatige werkdagen

We zien bij Gelukkig Lijf dagelijks veel verschillende mensen langs komen. Verschillende personen en verhalen, maar soms is er wel overlapt te zien in deze verhalen. In de blog van vandaag gaan we iets dieper in op de invloed van je werkritme op je gezondheid en gewicht. Het blijkt namelijk soms lastig te zijn om een gezond patroon te behouden bij wisselende diensten en vaak ook nachtdiensten.

Verplegers

Een survey uit 2012 [1] onder 2,103 verplegers bevestigt dit ook. Uit de data bleek dat verplegers met lange werkdagen (en/of -weken) significant meer kans hadden om overgewicht te hebben. Daarnaast hadden de verplegers met overgewicht vaak ook een takenpakket met minder beweging of fysieke arbeid.

De onderzoekers stellen dat de studie genoeg aanwijzingen geeft voor leidinggevenden om een kritische blik op de werkritmes van, in dit geval, verplegers te werpen. Onderzoeker Han zegt: “Lange werkdagen en ploegendiensten hebben een negatief effect op de kwaliteit van slaap, die vaak weer een negatieve invloed heeft op het volhouden van gezond gedrag, met meer kans op obesitas als gevolg.”

Ook gevolgen klant/patiënt

Niet alleen de gezondheid van de verplegers loopt risico. Je kan zelfs stellen dat de patiënt hier ook nog de negatieve gevolgen van kan voelen. Meerdere studies hinten in de richting dat bijvoorbeeld de diensten van 12 uur van verplegers, met als mogelijk gevolg een slaaptekort en gezondheidsproblemen, voor meer fouten kunnen zorgen tijdens het werk. Niet wenselijke uitkomsten voor zowel de patiënt als de verpleger dus. 

Slaaphygiene en aanpassen werkschema’s

De suggestie van de onderzoekers is om ziekenhuizen en andere gezondheidszorginstellingen te onderwijzen en informeren over slaaphygiëne en strategieën om de werkschema’s aan te kunnen passen. Een organisatie waarin tijd vrijgemaakt kan worden voor bijvoorbeeld ‘dutjes’ ervoor kan zorgen dat werkgerelateerd slaapgebrek en vermoeidheid daalt. En dus de energie om een gezonde levensstijl te behouden omhoog gaat. Ook de aanwezigheid van gezond voedsel en voldoende tijd om deze te nuttigen wordt hierbij genoemd als een factor.

Er kan dus vanuit de werkgever het een en ander gedaan worden om de gevolgen van slaapgebrek en lange diensten tegen te gaan. Maar dat heeft vaak tijd nodig. Merk je bij jezelf dat je werk een rol speelt in het moeilijk vol kunnen houden van gezond gedrag? Je hoeft niet perse te wachten op actie van je werkgever. Je zou kunnen kijken naar je huidige patroon en nagaan welke factoren je zelf in de hand hebt. Hoe is je slaappatroon? Hoe is je eetpatroon? Welke concrete dingen zou je bij je werkgever af kunnen dwingen?

Wanneer je merkt dat je hier hulp bij nodig hebt, zou een all-in pakket bij Gelukkig Lijf een optie kunnen zijn. De personal trainers van onze vestigingen in Arnhem en Apeldoorn staan voor je klaar om je te helpen om bepaalde patronen in je leven te herkennen en stap voor stap om te draaien. Tijdens een kennismaking kunnen we je er meer over vertellen, zodat je zelf kunt bepalen of deze aanpak jou ook aanspreekt. 

 

[1] University of Maryland Baltimore. (2012, January 13). Obese nurses more stressed, less active. ScienceDaily. 

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.