Hoe overleef je de feestdagen?

KersttruiDecember zit vol verleidingen (diners, snacks, bankhangen, spelletjes en warme chocolademelk), foute kersttruien en vol optimisme (goede voornemens!). Ben je net begonnen met sporten en je probeert ook je voeding in het gareel te houden, staan de feestdagen voor de deur… Hoe ga je dat nu overleven? Wij geven je graag een aantal tips waardoor je optimaal kunt genieten van de feestdagen zonder schuldgevoel.

Voeding:

Tip 1: Eet alleen wat je écht lekker vindt

Er zijn natuurlijk legio heerlijke dingen die eigenlijk alleen rondom de feestdagen eet (er zijn maar weinig mensen die genieten van een kerststol in augustus). Maar dat betekent niet dat je ook echt alles daadwerkelijk moet opeten.

Misschien vind je sommige dingen eigenlijk helemaal niet zo lekker en eet je het uit gewoonte of beleefdheid. Maar waarom zou je? Als je er niet echt van geniet kun je die calorieën beter gebruiken voor voedsel waar je ook echt blij van wordt. Dan eet je minder onnodige dingen en kun je optimaal genieten van de dingen die je wel eet.

Tip 2: Leg jezelf niet teveel restricties op

Er is een groot verschil tussen jezelf alles onthouden omdat je bang bent om aan te komen tijdens de feestdagen en meteen tien kilo aankomen bij elke hap. Daar zit nog een groot grijs gebied tussen.

Heb je het gevoel dat je ‘niks mag’ tijdens de feestdagen, dan maak je het jezelf onnodig moeilijk. Ook als je gezond wilt eten kun je genieten van de lekkere dingen. Neem alleen een klein stukje van de dingen die je lekker vindt, bijvoorbeeld een paar hapjes taart in plaats van een hele punt.

Wissel de dagen waarin je veel lekkere hapjes verwacht af met dagen waarin je verantwoorde keuzes maakt. Zo voorkom je dat het meteen de andere kant uit schiet en kun je genieten tijdens de momenten dat het belangrijk is.

Tip 3: Een goede voorbereiding is het halve werk

Maak voor jezelf een planning van de dag(en) die er voor je liggen. Waar ben je, wat ga je doen en wat ga je eten op welk moment? Plan je maaltijden in voor zover je daar zelf invloed op hebt. Weet je dat je op eerste kerstdag thuis ontbijt? Vul dan vast in wat je precies gaat eten.

Kook je zelf? Maak dan een overzicht van alle gerechten en ingrediënten. Vul alles zoveel volledig mogelijk in (er zijn diverse apps die je hierbij kunnen helpen), dan heb je veel beter zicht op wat je nog voor ruimte hebt op die dag. Door hier bewust mee om te gaan vergroot je de kans dat je op andere momenten ook gezonde(re) keuzes maakt.

En die momenten waar je je niet op voor kunt bereiden?

Tijdens de feestdagen zit je vaak in een situatie waarin je niet precies weet wat er aan hapjes en drankjes wordt aangeboden. Misschien ga je uit eten met je familie en heb je geen idee naar welk restaurant? Of heb je een tante/vriend/partner die een uitgebreid diner voor je bereidt? Soms heb je er gewoonweg geen zicht op. Toch kun je een paar dingen doen die het een stuk eenvoudiger maken:

  • Ga jezelf niet uithongeren in voorbereiding op het kerstdiner of in afwachting van de oliebollen. Blijf de hele dag (met mate) eten, zodat je niet direct aanvalt ‘als het eindelijk mag’. Zo voorkom je dat je in korte tijd teveel eet.
  • Probeer in de periode dat je nog thuis bent verantwoorde keuzes te maken. Zo voorkom je dat je de héle dag ongezonde dingen eet. Drink genoeg water en kies voor gezonde snacks/maaltijden, dan kun je zonder schuldgevoel aanschuiven bij het diner.
  • Accepteer dat je niet precies weet wat er op je pad komt. Laat je gewoon verrassen en kijk op het moment zelf waar je je prettig bij voelt. Je kunt er altijd voor kiezen om iets niet te eten (die droge cake van je tante), slechts een klein beetje te eten (die heerlijke banketstaaf) of een gezonder alternatief te kiezen (fruit of yoghurt in plaats van die coupe met zes bollen roomijs).

Tip 4: Drink niet al je calorieën

Tijdens de feestdagen drink je ongemerkt veel calorieën (hallo kerstborrel en warme chocolademelk met slagroom!). Blijf dus ook tijdens de feestdagen genoeg water drinken en probeer de lekkere winterdrankjes te beperken tot speciale momenten. Zo voorkom je dat je de hele dag calorieën tot je neemt die niet vullen en/of voedingswaarde bieden.

Bedenk je ook dat alcohol je remmingen vermindert. Dit betekent dat je ook minder remmingen ervaart als het gaat om eten en drinken. Want je zult al snel merken dat ‘je heus wel weet wat je doet’ en ‘je er écht nog maar eentje neemt…’ en voor je het weet staat je riem twee gaatjes losser en ben je de tel van je drankjes kwijt. En de kans dat je de volgende ochtend extra enthousiast in de sportschool aan de slag gaat is ook niet meer zo groot 😉

Beweging:

Tip 1: Ook de kleine beetjes beweging helpenKerstversiering ophangen

Tijdens de feestdagen heb je misschien geen tijd en/of zin om een paar dagen in de sportschool te zwoegen, maar dat betekent niet dat je kleine dingen kunt doen die je lichaam nét wat meer uitdagen.

  • Til zelf die zware boodschappentas naar huis.
  • Neem in het warenhuis de trap met al je tasjes.
  • Ren nog even vlak voor sluitingstijd die ene winkel in voor dat cadeautje dat je nog wilde kopen.
  • Ga op de fiets naar het winkelcentrum (scheelt meteen parkeerstress).
  • Hang zelf de kerstversiering op in huis.

Natuurlijk is een keertje sjouwen met zware tassen geen compensatie voor een bourgondisch kerstdiner, maar het scheelt als je besluit om toch her en der wat extra te bewegen. Altijd beter dan helemaal niets doen!

Tip 2: Plan beweging in

Tijdens de feestdagen heb je waarschijnlijk veel activiteiten in je agenda die je normaal gesproken niet allemaal zou hebben. Extra shopsessies, bedrijfsuitjes, nieuwjaarsrecepties, kerstdiners, familie bezoeken en zo zijn er nog veel meer dingen die je in je agenda verschijnen in december. De kans is dan ook groot dat sporten onderaan je prioriteitenlijstje beland.

Maar sporten tijdens de feestdagen heeft veel voordelen, bijvoorbeeld:

  • Door te sporten blijft je verbranding op gang.
  • Je kunt iets meer calorieën eten zonder daar meteen de effecten van te merken.
  • Je hebt even een uurtje waarin geen ruimte is voor kerststress.
  • Je voelt je een enorme bikkel!

Daarom is het belangrijk dat je beweging ook plant tijdens je drukke dagen. Maak het een prioriteit, zet het in je agenda en dan vergroot je de kans dat je het ook daadwerkelijk doet.

Tip 3: Maak beweging leuk tijdens de feestdagen

Heb je echt helemaal geen zin om naar de sportschool te gaan of je routine te doen? Dan kun je ook ook eens iets heel anders doen. Doe een race op skippyballen voor je met de familie aan tafel gaat, ren achter je neefjes/nichtjes aan in de speeltuin of ga helemaal los op de dansvloer tijdens je nieuwjaarsfeestje.

Gewoon een uurtje wandelen kan natuurlijk ook. Het gaat erom dat je je niet verplicht moet voelen om te doen wat je altijd doet, als je maar lekker beweegt!

Motivatie:

Tip 1: Één dag is geen indicatie voor je hele leven

Als je na een diner van zeven gangen je  calorieën voor de hele maand hebt verorberd of het hele pak kerstkransjes hebt opgegeten terwijl je ze in de boom aan het hangen was denk je misschien, sneller dan anders,  “het heeft ook allemaal helemaal geen zin, mijn dieet is verpest”. Of als je normaal gesproken drie keer in de week in de sportschool zit en twee sessies overslaat je denkt dat je direct weer bij nul bent aanbeland.

Bedenk je dan dat elke dag een nieuwe dag is. Je kunt de dag na dat kerstdiner gewoon weer je gezonde eetpatroon oppakken en ook het sporten wordt echt niet ineens dramatisch als je een keertje overslaat.

Tip 2: Genieten is ook een kunst

De feestdagen draaien niet alleen om heel veel eten en cadeaus kopen. Het is ook een periode waarin je kunt ontspannen met familie of vrienden en even extra aan je naasten denkt. Het is dus ook vooral een tijd om te genieten, probeer dat dan ook te doen!

Neem de tijd om weer even op te laden en te reflecteren op het afgelopen jaar. Neem een lang bad, maak een lange wandeling of kruip met een boekje in een hoekje. Niet alles draait om eten en bewegen, je mentale conditie is minstens zo belangrijk.

Tip 3: Je hoeft het niet alleen te doen

Ben je voornemens om ook tijdens de feestdagen verantwoorde keuzes te maken? Dan hoef je dat niet alleen te doen. Er zijn vast mensen in je omgeving die gezonde recepten met je willen uitproberen of die je mee kunt nemen naar buiten voor een fijne wandeling.

Kun je niemand vinden die tijdens de feestdagen met je mee wil doen? Dan kun je natuurlijk terecht bij ons. Wij helpen je met een plan en motiveren je om vol te houden als je het een moeilijk hebt.

Liever samen aan de slag na de feestdagen? Schrijf je dan in voor ons 100 dagen fit programma voor een vliegende start van het jaar.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.