Hoe te weinig (en te veel!) slaap invloed heeft op je gezondheid

We weten onderhand allemaal dat slaap een belangrijke factor is in ons welbevinden en onze gezondheid. En toch lukt het lang niet altijd om van slaap een prioriteit te maken. In onze drukke en soms stressvolle levens kan een goede en regelmatige nachtrust er nog wel eens bij in schieten. Een groot recent onderzoek geeft een goede indicatie over welke invloed dit heeft op onze gezondheid.

Onderzoekers van de National University College of Medicine van Seoul (1) vonden dat mannen die gemiddeld minder dan zes uur per nacht sliepen meer kans hadden op ‘metabolic syndrome’, dan mannen die zes tot zeven uur per nacht sliepen. Metabolic syndrome omvat een aantal condities van de stofwisseling van een persoon die op den duur kunnen leiden tot hart- en vaatziektes, zoals insulineongevoeligheid, hoge bloeddruk, abnormale cholesterolgehaltes en een verhoogde kans op bloedklontering. Daarnaast werden vrouwen die minder dan zes uur per nacht sliepen geassocieerd met een grotere taille omvang. 

Maar ook teveel slapen, brengt volgens de resultaten risico’s met zich mee. Meer dan 10 uur slapen per nacht werd eveneens geassocieerd met metabolisch syndroom bij mannen en  een hogere taille omvang, hogere bloedsuiker gehalte en een lager gehalte aan ‘goed’ cholesterol (HDL-C) bij vrouwen. Toch wel jammer, we hoopten ergens dat we de risico’s hierop gewoon konden verkleinen door lekker lang in bed te blijven liggen! 

Ondanks dat de exacte onderliggende biologische mechanismen die zorgen voor de relatie tussen de hoeveelheid slaap en metabolisch syndroom nog niet geheel duidelijk zijn, zijn er wel een aantal processen die hier een mogelijke rol in spelen. Bijvoorbeeld verhoogde gehaltes van hormonen die het hongergevoel en calorie inname verhogen, en het energie verbruik juist verlagen, bij personen die minder dan 7 uur per dag slapen. 

De boodschap blijft wel vrij duidelijk. Slaap niet minder dan 6 uur en niet meer dan 10 uur per nacht voor een positieve invloed op je gezondheid en minder kans op de symptomen van metabolisch syndroom. 

 

(1) Claire E. Kim, Sangah Shin, Hwi-Won Lee, Jiyeon Lim, Jong-koo Lee, Aesun Shin, Daehee Kang. Association between sleep duration and metabolic syndrome: a cross-sectional study. BMC Public Health, 2018; 18 (1) DOI: 10.1186/s12889-018-5557-8

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.