Hoe voorkom ik gewichtstoename tijdens de vakantieperiode?

De vakantieperiode is weer aangebroken voor veel van ons. Heerlijk! Maar op het gebied van gewichtsbeheersing soms wel een lastige periode. Onderzoek heeft uitgewezen dat het vakantieseizoen gemakkelijker kan leiden tot gewichtstoename. Een toename die aanhoudt of in ieder geval niet afneemt na de vakantieperiode. 

Vooral mensen die al overgewicht of obesitas hebben, zijn ontvankelijk voor deze effecten. Maar, voorgaand onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat ook fanatieke sporters niet zomaar gespaard blijven van deze gewichtstoename. 

Vakantie afvallen

Dagelijks wegen

Nieuw onderzoek [1] heeft gekeken naar hoe deze mogelijke toename te beperken is op vakantie. Onderzoeker Kaviani en zijn collega’s keken bij 111 volwassenen tussen de 18 en de 65 jaar naar hun vakantieperiode en de 14 weken die daarop volgden. De helft van de personen kreeg de opdracht mee om zichzelf dagelijks te wegen op een weegschaal waar ze ook visuele feedback van kregen. Bijvoorbeeld grafieken van de mogelijke gewichtstoename of afname. De andere helft van de personen woog zich niet dagelijks. 

De deelnemers in de interventiegroep kregen de instructie om hun normale gewicht te behouden tijdens de vakantieperiode. Hoe ze dit konden bereiken gaven ze geen instructies over mee. Hierdoor kon elke deelnemer dus zelf bepalen hoe ze dit deden. Zo kan iemand actiever worden, of juist minder gaan eten als ze zagen dat ze aankwamen. De andere groep kreeg geen instructies mee. 

Verschil huidige zelf en doel

Jamie Cooper, een van de onderzoeksters verklaart dat de resultaten van de studie overeenkomen met zogenaamde ‘discrepantie theorie van zelf-regulatie’. Klinkt lastig wel. Maar dat valt gelukkig reuze mee. Ze legt het als volgt uit: “Mensen zijn heel erg gevoelig voor discrepanties of verschillen tussen hun huidige zelf en hun standaard of doel. Wanneer ze dat verschil opmerken, leidt dit vaak tot veranderingen in gedrag. Het dagelijks wegen helpt mensen hierbij op een hele duidelijke manier.”

Probeer het zelf

Zie jij soms een beetje op tegen de vakantie door de angst om weer aan te komen? Dan lijkt deze simpele methode een goede uitkomst te zijn. Door de dagelijkse feedback zul je sneller in actie komen om de gewichtstoename niet uit de hand te laten lopen. Kijk wel uit voor het gevaar om hierdoor wel heel obsessief met je gewicht bezig te zijn. Gebruik de feedback van de weegschaal om de trent te zien van je gewicht. Ga je zelf geen schuldgevoelens aanpraten over mogelijke toename. Gebruik de feedback om kleine veranderingen te maken. Een extra wandeling door het bos maken word je waarschijnlijk alles behalve slechter van..

Mocht het onverhoopt toch niet zo goed lukken met de gewichtsbeheersing, of merk je dat je er meer begeleiding bij nodig? Niet getreurd! In Arnhem en Apeldoorn staan de trainers van Gelukkig Lijf klaar om je te helpen met het verliezen van de vakantiekilo’s. Hier kun je je voor een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek/proeftraining aanmelden.

En oh ja, vergeet vooral niet te genieten van je vakantie natuurlijk!

 

[1] Sepideh Kaviani, Michelle vanDellen, Jamie A. Cooper. Daily Self‐Weighing to Prevent Holiday‐Associated Weight Gain in Adults. Obesity, 2019; 27 (6): 908 DOI: 10.1002/oby.22454

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.