Is het belangrijk om vaker op een dag te eten?

Een veel gehoord advies om af te vallen is het omhoog brengen van het aantal eetmomenten op een dag. De gedachte hierachter is dat je metabolisme op gang blijft de hele dag. Dus je blijft verbranden zeg maar. Drie maaltijden en daarbij ook nog eens 3 keer een tussendoortje is hierbij een vaak gehoorde structuur. Maar klopt dit ook? Moeten we ons metabolisme de hele dag op gang houden?

Metastudie maaltijdfrequentie

Bij onderwerpen als deze is het verstandig om niet zomaar een willekeurig onderzoek aan te halen om je gelijk te bewijzen. Wat een betere keuze is, is het kijken naar zogenaamde meta-studies. Deze studies nemen een grote hoeveelheid studies over hetzelfde onderwerp en kijken vervolgens of hier een eenduidige conclusie uit te halen valt. 

Brad Schoenfeld en zijn collega’s [1] voerden in 2015 een dergelijk onderzoek uit. Zij waren benieuwd naar de conclusies van meerdere studies die keken naar het verband tussen de hoeveelheid maaltijden op een dag en veranderingen in vet- en spiermassa. In totaal gebruikten zij 15 studies die precies het voorgaande onderzochten. 

Op het eerste gezicht leek het inderdaad dat er een positief effect bestaat tussen een hoger aantal maaltijden en de lichaamssamenstelling. Echter, toen de onderzoekers de data door middel van onder andere een zogenaamde ‘sensitivity analysis’ de data beter bekeken, bleek deze conclusie toch wat voorbarig. Slechts 1 van de 15 studies zorgde voor de positieve correlatie tussen beiden. Echt hard bewijs voor de stelling werd dus niet gevonden. Misschien wel juist het tegenovergestelde. Een nadere inspectie van de data zorgde ervoor dat er dus amper een verband te vinden was.

Averechts

Sterker nog, er is een kans dat het juist averechts kan werken om je maaltijdfrequentie op een dag hoog te houden. Je eet soms ongemerkt juist meer op het moment dat je meerdere keren op een dag eet. Heb je wel eens geprobeerd om 2500 kcal over 2 maaltijden naar binnen te werken? Dit gaat over 6 maaltijden een stuk makkelijker. Daarbij is het veel lastiger om een goed overzicht te houden van wat (en hoeveel) je naar binnen werkt als je dit over vele verschillende momenten verspreidt. 

Jezelf niet verplichten

Fysiek gezien, dus het hele metabolisme-verhaal, is er weinig bewijs te vinden dat meerdere maaltijden beter zou zijn voor het afvalproces. En op het gebied van gedrag lijkt het juist nadeliger uit te kunnen pakken. Al met al is er dus weinig reden om persé veel maaltijden op een dag te eten. Echter is het ook niet per direct iets wat je moet vermijden. Ga je hier al jaren goed op, en is je lichaam ingesteld dat het op (meerdere) bepaalde vaste momenten eet? Geen probleem, gewoon lekker zo houden. Maar ga jezelf niet verplichten om dit te doen als je bijvoorbeeld eigenlijk geen grote eter bent ‘s ochtends. Grote kans dat het dan juist averechts kan werken.

Zie jij door al het voedingsadvies soms de bomen door het bos niet meer? Wellicht kunnen de trainers van Gelukkig Lijf jou helpen om een voedingspatroon aan te leren die bij jou past. En waar je tevens de rest van je leven op verder kan bouwen. Kijk eens verder op onze website om te zien wat wij voor jou in Apeldoorn of Arnhem kunnen betekenen!

 

[1] Schoenfeld BJ, Aragon AA, Krieger JW. Effects of meal frequency on weight loss and body composition: a meta-analysis. Nutr Rev. 2015 Feb;73(2):69-82. doi: 10.1093/nutrit/nuu017.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.