Is jouw omgeving ingericht om je doelen te bereiken?

Of houdt je omgeving de gewoontes die je wilt veranderen juist in stand? We hebben allemaal doelen, of dit nou gewichtsverlies, een beter slaappatroon of minder op je telefoon zitten is. Hierbij verwachten we van onszelf vaak veel. We leggen de lat voor onszelf nogal eens hoger dan waar je die voor anderen zou leggen. Ook vinden we dat we vooral sterk genoeg moeten zijn om alles zelf te kunnen doen. En toch zie je vaak dat het een enorme struggle kan zijn om je doelen ook daadwerkelijk te halen. In deze blog kijken we naar de factoren die je kunt beïnvloeden om je doelen sneller en effectiever te kunnen halen. 

Waar invloed op?

Wat zijn deze factoren bij jouw doelen? Allereerst kunnen we kijken waar je invloed op hebt. En vooral, waarop niet. Waar je al gauw de fout in kan gaan is heel afhankelijk te zijn van je gedachtes en gevoelens. Wachten op motivatie, afvragen of we zin hebben, proberen zin te maken. Maar ook bijvoorbeeld de gedachtes die bij ons opkomen als we denken aan de sportschool, of aan gezonder eten, spelen een grote rol. Echter heb je al deze factoren zelden in de hand. Intrinsieke motivatie komt en gaat ook weer. De angst die opkomt bij de sportschool kan je tegen proberen te vechten, maar de kans is aanwezig dat het hierdoor juist erger wordt. 

Waar je vaak meer invloed op hebt is je omgeving. Deze kan je doelbewust in dienst stellen van je doelen. Denk eerst eens goed na over de doelen of ambities die jij hebt. Meer gaan sporten? Gewichtsverlies? Meer tijd voor jezelf? Sta er eens een paar seconden bij stil of je je omgeving ook daadwerkelijk in staat stelt om deze doelen te bereiken. 

Jouw doelen

En? Kon je dingen bedenken die je wel of niet in de weg staan om je doelen te bereiken? Zijn dit factoren waar je invloed op hebt of niet?

Laten we het concreter maken. Wat je kan doen is het maken van een lijst met dingen die je zowel erg belangrijk, als erg moeilijk vindt. Ene kant dus het kopje Moeilijke en belangrijke dingen. En daarnaast de Hulpmiddelen die je daarbij kan gebruiken. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Gewichtsverlies  

 Schaal met fruit op tafel zetten.  

– Weinig ongezond eten in huis. 

Minder drinken

– Alle drank uit huis

– Vrienden op de hoogte stellen

Meer sporten

– Mountainbike repareren. 

– Sportkleren op een zichtbare plek. 

– Sportschoenen ’s ochtends gelijk aan doen.

Vroeger slapen

– Slaapkamer zo aantrekkelijk mogelijk maken. 

– Opgeruimd, gelucht, beddengoed gewassen. 

Als je dit voor jezelf gaat doen, zul je zien dat je het jezelf een stuk gemakkelijker kan maken. Het wordt zelfs een stuk aantrekkelijker om bijvoorbeeld te gaan fietsen na het maken van je mountainbike. Je maakt het voor jezelf een stuk makkelijker. Of andersom, je maakt het jezelf een stuk moeilijker als je aan gewichtsverlies wil werken, maar de kast vol hebt liggen met chips. Dit kan zeker het verschil maken bij doelen waarbij je weet dat je ze lastig vindt. 

Tips

Verder kunnen de onderstaande tips je misschien ook helpen om jezelf net dat duwtje in de rug te geven:

  Geef je omgeving duidelijk aan, aan welke doelen je werkt

  Schuw niet om om hulp te vragen, maar verwacht niet perse meewerking.

  Maak je achtergrond van telefoon een motiverende spreuk, of hang iets wat je aan je doel  herinnert op de koelkast. 

–   Verwacht niet gelijk teveel van jezelf. 

–   Blijf goed kijken naar wat je, zoals hierboven al beschreven, wel en niet kan veranderen.

Conclusie

Denk na over de dingen die je eigenlijk zou willen doen, en vraag je regelmatig af wat je hierbij eigenlijk tegenhoudt. Je kan het jezelf soms veel makkelijker maken, door kritisch te kijken naar wat je doelen zijn, en naar wat je in de hand hebt om dit doel makkelijker te behalen. Niet alles hoeft op basis van wilskracht en motivatie. En ook is het niet erg om hierbij klein te beginnen. 

Wij werken dagelijks met mensen om hun levens zo in te richten dat ze hun doelen gemakkelijker kunnen behalen. Heb jij net even die stok achter de deur nodig om weer een positieve weg in te slaan? Zowel in Apeldoorn als in Arnhem bieden we een vrijblijvende kennismaking / proefles aan om te kijken waar wij jou mee zouden kunnen helpen. 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.