Is kennis over voeding en bewegen genoeg voor gedragsverandering?

Bij Gelukkig Lijf in Apeldoorn en Arnhem zien we dagelijks dat een gebrek aan kennis soms de oorzaak kan zijn van overgewicht. Maar lang niet altijd. Vaak is de kennis er wel, of in ieder geval deels, maar is het alsnog lastig om af te vallen. Waar valt, naast het verbeteren van kennis over voeding en beweging, nog meer winst te boeken?

Onderzoek basisscholen

Een onderzoek aan het Institute of Cardiology of Rio Grande do Sul in Brazilië deed een interessante trial op 10 openbare scholen. De focus van dit onderzoek lag niet alleen op kennis. De hoofdonderzoeker beschrijft het als volgt: “Heel veel studies hebben gezondheidsproblemen op scholen onderzocht, maar de meesten focussen zich op fysieke activiteit en voeding. Dit terwijl er weinig aandacht is aan emotionele problemen zoals zelfvertrouwen, depressie en eetgedrag.”

In deze studie werden 5 scholen ingedeeld als interventiegroep, en 5 scholen als controle groep. In totaal deden er 473 studenten in de leeftijd van 6 tot 12 jaar mee, evenals 32 leraren. Voor en na de interventie werden het gewicht, lengte, fysieke activiteit, voedselinname en gezondheidskennis bij kinderen gemeten. Bij de leraren werd de fysieke activiteit en de voedselinname gemeten. 

Eerst werden de leraar zelf geschoold op een zevental gebieden:

  • Risicofactoren voor hart- en vaatziekten in de kindertijd;
  • Keuzes in gezonde voeding;
  • Voedingslabels
  • Zout, suikers en vetten;
  • Emotionele gezondheid en kwaliteit van leven;
  • Fysieke activiteit; en
  • Gezonde handelingen en veranderen van gewoonten.

In het klaslokaal behandelden de leraren een thema per week, met daarbij minstens een activiteit. Ook werd er via social media contact gehouden met de onderzoekers en deelden de leraren hun bevindingen en ervaringen. 

In de controlegroep werden alleen de gebruikelijke lessen gegeven over gezondheid en gezond eten. 

Daling inname fastfood en frisdrank

Uit de resultaten bleek dat zowel de studenten en de leraren profiteerden van de interventie. Het gedeelte van de leerlingen dat fastfood en frisdrank liet staan nam significant toe. Daarnaast ging het aantal leraren dat fysiek actief was met bijna 30 procent omhoog. 

Dr. Santin Dal Ri zegt over deze resultaten: “Kinderen in zowel de interventiegroep als de controlegroep verhoogden hun kennis over gezondheid tijdens de studie. Echter alleen kinderen in de contolegroep veranderden hun eetgewoontes. Dit suggereert dat informatie op zichzelf niet direct leidt tot verbeteringen in levensstijl. In deze studie was dit wel het geval in een programma dat informatie combineert met speelse activiteiten en emotionele ondersteuning bij kinderen en hun leraren.”

Meer ondersteuning dan alleen kennis vergroten

Dit laat zien wat wij vaak in de praktijk ook zien. Kennis alleen helpt mensen lang niet altijd direct met het het veranderen van patronen en gewoonten. Juist daarom helpen wij onze klanten juist ook op deze vlakken. Emotionele ondersteuning en het samen bekijken van patronen rondom eten en beweging voegt heel vaak veel toe aan het ontwikkelen en in stand houden van gezond gedrag. Door dit persoonlijk en op maat te doen, zijn de resultaten vaak veel duurzamer dan bij onpersoonlijke methoden die vooral gericht zijn op kennis.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen doen? We kunnen je tijdens een kennismaking en/of proefles meer vertellen over wat voor jouw individuele geval het beste zou werken. Geen mens is namelijk hetzelfde. 

 

 

(1) “Health education program at the “happy life, healthy heart” school: a randomized clinical trial” will be presented during Poster Session 7: Public health on Tuesday 3 September at 14:00 to 18:00 CEST in the Poster Area.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.