Is op latere leeftijd beginnen met sporten een goed idee?

Niet iedereen die bij Gelukkig Lijf begint met trainen, heeft veel ervaring met sporten en bewegen. Voor sommigen is het op latere leeftijd pas de eerste keer dat ze in contact komen met bijvoorbeeld krachttraining. Sommigen hebben vanaf hun studietijd überhaupt weinig meer gedaan aan intensievere beweging. Dit leidt nogal eens tot weinig vertrouwen in hun eigen kunnen. “Sporten is niks voor mij” of “Ik met niet gemaakt voor zulke oefeningen” horen we vaak langs komen. Maar als we recent onderzoek mogen geloven, maakt je ‘sporthistorie’ weinig uit voor wat je op dit moment kan.

Ander uitgangspunt, zelfde vooruitgang

Uiteraard heb je als je als je al jaren sport een ander uitgangspunt, qua spiermassa en conditie bijvoorbeeld. Echter laat onderzoek van de Universiteit van Birmingham [1] zien dat ouderen die nog nooit voor langere tijd gesport hebben nog steeds dezelfde hoeveelheid spiermassa kan opbouwen als een goed getrainde atleet. In dit onderzoek vergeleken ze een groep van mensen in de 70 en 80 (!) die hun hele leven veel gesport hebben en dit zelfs nu nog op niveau deden met mensen die nooit gesport hebben, maar verder wel gezond zijn. Door middel van spiermetingen werd gekeken hoe beide groepen reageerden op een sport programma. 

“Onze studie laat duidelijk zien dat het niet uitmaakt als je niet je hele leven een fanatieke sporter bent geweest. Je kunt nog steeds de voordelen van sporten hebben, wanneer je ook start,” zegt hoofdonderzoeker Leigh Breen. “Uiteraard is de beste aanpak om al langere tijd te zorgen voor een goede gezondheid en veel beweging, maar zelfs als je hier later in je leven mee begint, zal dit nog steeds helpen om leeftijdsgerelateerde broosheid en spierzwakte tegen te gaan.” 

Eigen verwachtingen

Laat dus vooral het idee los dat je een gevorderde sporter moet zijn om vooruitgang te boeken en de voordelen van sporten te ervaren. Je eigen verwachtingen of ideeën over je fitheid en wat je kan, kunnen je hierbij juist in de weg zitten. Zeker op een wat latere leeftijd groeit het idee dat sporten niks voor hen is. Wellicht kan dit de eerste paar keer zo voelen. Spierpijn, moeite met de oefeningen, weinig uithoudingsvermogen. Maar je vermogen om dit op te bouwen zal niet veel verschillen van iemand die al jaren bezig is. 

Personal Training

Naar de sportschool gaan kan door dit beeld van eigen kunnen soms een enorme drempel zijn. Bij Gelukkig Lijf zien we enorm vaak dat er bij klanten met weinig sportervaring eerst vertrouwen opgebouwd moet worden in hun eigen lichaam. Vaak merkt men dat ze veel meer kunnen dan dat ze ooit gedacht hadden. Personal Training helpt mee om je vertrouwen weer op te bouwen in een veilige omgeving. Daarnaast is het van groot belang om te weten hoe je oefeningen uitvoert, iets waar persoonlijke begeleiding ook juist bij kan helpen!

Wil jij ook op latere leeftijd nog beginnen met sporten? Maar ontbreekt het soms aan het vertrouwen dat je lichaam hier wel geschikt voor is? Plan een vrijblijvend kennismakingsgesprek / proefles in om te kijken hoe wij jou kunnen helpen in Arnhem of Apeldoorn!

 

[1] James McKendry, Brandon J. Shad, Benoit Smeuninx, Sara Y. Oikawa, Gareth Wallis, Carolyn Greig, Stuart M. Phillips, Leigh Breen. Comparable Rates of Integrated Myofibrillar Protein Synthesis Between Endurance-Trained Master Athletes and Untrained Older Individuals. Frontiers in Physiology, 2019; 10 DOI: 10.3389/fphys.2019.01084

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.