“Je bent nooit te oud om te sporten.”

Om maar met een cliché in de titel te beginnen. En toch gaat deze uitspraak zeker op voor Gerdina. Niet dat Gerdina stokoud is met haar 58 jaar. Wel mag ze zich sinds kort oma noemen na de geboorte van een kleinzoon. Veel vrouwen van haar leeftijd zullen sporten niet heel hoog op hun prioriteitenlijstje hebben staan. Zij echter wel, en dat werpt haar vruchten af!

Negatieve spiraal

Vroeger sportte Gerdina vrij veel. Maar na het krijgen van kinderen en twee operaties komt langzamerhand de klad erin. Ze begint met volle overtuiging met fitness. Wat voor even leuk is, maar al gauw dodelijk saai, steeds weer hetzelfde. Ook Weight Watchers probeert ze. Het bekende verhaal volgt: Veel afvallen (25 kilo) maar na een tijd minstens zoveel weer aankomen. Ze komt op het punt waarop het haar ‘allemaal steeds minder kon bommen.’ Sporten lijkt vooral een last te zijn.
 sporten oud

Stimulans

In een zoektocht om uit de negatieve spiraal te komen, raadt iemand haar een jaar geleden aan om eens een proefles bij Gelukkig Lijf te nemen. Al gauw blijkt dat ze hier haar ei hier juist wel kwijt kan. Ze begint met de groepslessen. Eerst 2 keer in de week. Dan 3 keer. En soms zelfs nog vaker. “Ik vind het gewoon erg leuk. We hebben een hele leuke groep. Dat stimuleert ook. Als het niet gezellig is, dan ga je ook minder snel. En elke les is anders. Dat maakt ook dat ik het vol blijf houden.”

In januari gaat ze ook weer verder met personal training. Waarbij de intensievere begeleiding haar helpt om meer gewicht te verliezen. En doordat ze dagelijks nog trouw haar eten bijhoudt en hierop let, weet ze dat het mogelijk is om op deze manier richting haar doelen te blijven gaan. Er zijn op deze manier ook al flink wat kilo’s af onderhand.

Sporten op oudere leeftijd

Als we het hebben over de voordelen van sporten en krachttraining op latere leeftijd, noemt ze als eerste een verrassend aspect: “Ik heb mijn evenwicht weer terug. Sommige oefeningen – bijvoorbeeld op één been – lukte op het begin totaal niet. Nu merk ik dat mijn spieren sterker worden. Mede daardoor lukken ook die oefeningen nu veel beter.” Ook haar uithoudingsvermogen is er enorm op vooruit gegaan. “Op het begin was ik helemaal dood na een training. De laatste tijd heb ik soms zelfs nog wat energie over.”

Zittend beroep

Ze heeft een zittend beroep. Hierdoor is het voor haar bijna noodzakelijk geworden om daarnaast fanatiek te blijven sporten. Niet alleen voor haar gezondheid, maar vooral ook om haar energie kwijt te kunnen. “Het is mijn uitlaatklep, ik kijk er overdag echt naar uit. Het staat ook vast in mijn agenda. Als mensen af willen spreken, dan kan dat alleen voor of na de training, ik sla niet gauw over.” Toevallig kon ze afgelopen week niet sporten door een kleine blessure, waar ze dan gelijk van baalt. “En zelfs tijdens mijn vakantie miste ik het”. 

Daarnaast is het kickboksen voor haar een enorme uitlaatklep: “Als ik rotdag heb gehad en vervolgens ga kickboksen ’s avonds, doet me dat echt goed. Dit is echt een ontdekking geweest. Het leert me daarnaast ook om mijn grenzen te blijven verleggen.”

Verbaasd

Als mensen haar vragen wat ze dan voor sport doet, en ze antwoordt met “kickboksen en krachttraining”, wordt ze meer dan eens verbaasd aangekeken: “Ja, ja, tuurlijk, jij?” Haar antwoord? “Ik doe aan kickboksen ja, en het is heerlijk.” 

Voor ons is Gerdina het bewijs dat je nooit te oud bent om te sporten. Sterker nog, het voegt juist enorm veel toe aan je leven. Vitaliteit, plezier, uithoudingsvermogen, balans en een lichaam om meer tevreden mee te zijn. En dat straalt van Gerdina af. Ze zal de allerlaatste zijn die een training overslaat en weet zichzelf altijd weer uit te dagen. Wat dat betreft voor sporters van alle leeftijden een voorbeeld! 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.