Nathalie: “Ik had dit in mijn eentje ook niet voor elkaar gekregen.”

Auteur: Douwe Beker (MSc.)
Trainer

“De beste keuze die ik dit jaar gemaakt heb”

Precies een jaar geleden begint Nathalie (49) haar traject bij Gelukkig Lijf. Ondanks dat ze vroeger heel fanatiek gezwommen heeft, was de laatste jaren de klad er een beetje ingekomen. Dat was terug te zien in haar gewicht, maar wat haar misschien nog wel meer in de weg zat was het gebrek aan energie. Na een dag werken ’s avonds alleen nog maar op de bank kunnen ploffen. “Ik voelde me ook slap, of in ieder geval niet sterk, als er een bank versjouwd moest worden, moest de buurman komen helpen.” Wij bij Gelukkig Lijf hebben op dit gebied enorm veel zien veranderen sinds een jaar geleden. Laten we eens kijken naar Nathalie’s ervaringen en proces tot op het heden!

Kortstondig dieetsucces

Zoals velen heeft Nathalie al een verschillende pogingen gedaan om blijvend af te vallen. Kortstondig leverde dit elke keer genoeg resultaat op. 25 kilo eraf, en zelfs een keer 50 kilo eraf. Voornamelijk door middel van Weight Watchers. De motivatie en discipline is bij haar op dit gebied nooit een probleem geweest. Als ze zich ertoe zette konden de kilo’s eraf vliegen. Maar toch was het resultaat helaas zelden blijvend. Het gewicht kwam er na een tijdje weer aan.

Zo kwam ze ook via internet bij Gelukkig Lijf terecht. “Ik was op zoek naar een combinatie van afvallen en sporten, en wilde meer stilstaan bij waar het mis ging dat ik steeds weer aan kwam. Dus niet meer diëten, maar anders leren eten. Het liefst onder individuele begeleiding. Ik wilde sporten weer leuk gaan vinden, want ik weet dat ik moet bewegen om niet heel gauw aan te komen.” Zo op het eerste gezicht op de juiste plek bij ons dus!

Aan de slag

Voeding

De voeding was het eerste waarmee ze met haar trainer aan de slag ging. Haar dagelijkse patroon bijhouden, en vervolgens wekelijks kijken waar we aanpassingen konden maken. Gelukkig was haar basis al vrij gezond en haar motivatie enorm hoog. “Ik was ook gewoon heel gemotiveerd, want ik zat er echt mee. Als ik zo doorging was ik over een jaar nog 10 kg zwaarder. Ik was er ook echt wel klaar voor. Qua voeding had ik er geen problemen mee om echt aan de slag te gaan.” Dat wierp ook zijn vruchten af. Na samen wat te experimenteren met het aantal calorieen en de verhoudingen in de macro nutriënten, vlogen de kilo’s er wekelijks in een stabiel tempo af.

Door middel van een heel gezond eetpatroon, waarin ze toch lekker at.

Het is ook vooral een kwestie van bewustwording en goed opletten. Goede keuzes maken. Ik heb nu eigenlijk nooit honger, en eet best veel, omdat ik nagedacht heb over wat ik eet. Je voelt je door een gezond voedingspatroon ook écht beter. Ik heb weinig dips in de dag, geen inkak momenten en nog amper behoefte meer aan suikers en extreme vettigheid.

 

Bewegen

Met de beweging duurde het wat langer voordat ze het plezier weer terug vond. Ook omdat ze, zoals we veel vaker horen, behoorlijk klaar was met de sportschool. “Ik hoor hier niet thuis”, dacht ze vaak wanneer ze doelloos met wat apparaten aan de gang ging in de sportschool. Het plezier kwam terug. En hoe. Van 15 seconden planken, naar 3 keer 12 herhalingen met het ‘ab wheel’. Van een minuutje wallsit, naar squats met meer dan 50 kg. Een klant dus, waarbij je als trainer eerder in de gaten moet houden dat we niet te snel gaan dan andersom. Juist het competitieve en de vooruitgang boeken haalde het beste in haar naar boven.

En, om terug te komen op de allereerste alinea, is er inmiddels een wereld van verschil. “Zelfs los van de kilo’s; ik heb ’s avonds energie en kan gaan sporten. Dat kon ik me een jaar geleden niet bedenken. Het allerfijnste is hoe ik me nu voel, ik heb veel meer energie. Sterker nog, ik word onrustig van een tijd niks doen. Heel verschil met daarvoor. Maar de kilo’s die ik kwijt ben helpen ook mee, ik ben lichter, dus kan makkelijker bewegen.”

Mentaal

Het lastigste van het hele proces was misschien nog wel het controle krijgen over haar eten. “Of juist de controle soms wat meer los kunnen laten. Daar lag de crux, naast het plezier terug vinden in het sporten. De controle loslaten. Ik was enorm gemotiveerd, maar dat kan juist doorschieten. Ik ben nu een stuk minder bang om weer aan te komen, maar dat was de in de beginperiode wel anders. Als ik ergens anders een etentje had, kon ik nog flink in de stress schieten.”

Waar het dus zo kan zijn dat wij als trainers / psychologen bij Gelukkig Lijf klanten moeten helpen met het volhouden en motiveren, is het vaak is het ook juist andersom. Helpen met het verkrijgen van flexibiliteit in de omgang met eten en bewegen. Wanneer iemand in het verleden succesvol veel kilo’s is afgevallen (maar daarna net zo hard weer aankomt) is het verleidelijk om gelijk in de dieet-modus te schieten wanneer je weer iets begint. Het veranderen van patronen betekent echter niet dat je niks meer mag, het betekent alleen dat je een aantal routines en patronen die blijkbaar niet gewerkt hebben in het verleden, blijvend moet veranderen.

Door het traject bij Gelukkig Lijf ben ik veel bewuster geworden van mijn patronen. “Wat eet je precies? En waarom eet je dingen? Psychologische aspecten. Wat maakt nu dat ik nu zou gaan eten? Weloverwogen keuzes in wat je gaat eten. Ik heb geleerd wat eten met je doet. Het is slim om erover na te denken: wat eet ik nou? Is dit trek? Lekkere trek? Nadenken voordat je het in je mond stopt en beter naar jezelf luisteren.”

 

Super relaxed gevoel

 

Ondertussen sporten sporten meerdere collega’s van Nathalie bij Gelukkig Lijf, dus de vraag of ze ons zou aanraden bij anderen was een beetje overbodig. “Ik raad het zeker aan, zeker voor mensen in dezelfde situatie als ik. Ik heb mijn hele leven gekampt met overgewicht, maar voor het eerst het idee dat ik het onder controle heb. Ik kan me niet voorstellen dat ik over een jaar weer 10 kg weeg. Met voorgaande diëten was dit echt anders. Het is een super relaxt gevoel, dat het niet meer doorschiet, niet naar de ene kant en niet naar de andere kant. Zowel met de voeding als het sporten was dit wel echt omschakelen. Maar nu kan ik hier veel flexibeler mee omgaan. Nu vind ik sporten heel fijn om te doen en moet ik zelfs keuzes maken! Ga ik naar een groepsles van jullie? Ga ik wielrennen? Spinnen? Zwemmen?”

Een andere reden dat Gelukkig Lijf heel goed werkte voor Nathalie was de laagdrempeligheid en kleinschaligheid. “Iedereen kan naar jullie toe, of je nou 150 kilo of 45 kilo weegt, 16 of 60 bent, alles is er, en het is oké. Daardoor voel ik mij ook erg op mijn gemakt, ook bij de groepstrainingen.”

 

Beginnende klanten

 Gevraagd naar of ze nog tips heeft voor beginnende klanten geeft ze tips die wij als trainers niet beter had kunnen geven: “Neem je tijd ervoor, verwacht niet te veel in een korte tijd, het is geen ‘quick win’. Gun jezelf de tijd om het jezelf eigen te maken en te zien wat voor jou werkt. Herkennen waar het mis gaat en daar samen met je trainer de tijd voor nemen. Het is een andere manier van naar jezelf kijken. Patronen die er van kinds af aan al inzitten, leer je niet zomaar af. Maar juist door deze patronen beter te gaan bekijken kan je ze in de loop van de tijd veranderen.”

“Het traject aangaan bij jullie is beste keuze die ik het afgelopen jaar gemaakt heb. Op geen enkele manier spijt van. Ik had dit in mijn eentje ook niet voor elkaar gekregen. En ik geloof ook echt in jullie methode. Waar Weight Watchers bijvoorbeeld alleen gaat over het eten, niks over sporten, geen idee hoe het verantwoord aan te pakken. De 3 vlakken, dus ook het mentale, worden gecombineerd. Dat werkt.”

Herkennen jullie je in het verhaal van Nathalie? Of ben je benieuwd of een traject bij ons ook wat voor jou kan zijn? Kijk hier voor meer informatie.

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!