Nieuwe werkplek, nieuwe routines!

Auteur: Douwe Beker (MSc.)
Trainer


Gewoontes en routines

Omdat wij bij Gelukkig Lijf, met enige aanpassingen, nog gewoon (online en offline) door kunnen trainen en coachen, krijgen we de laatste weken veel verhalen te horen over wat de gevolgen zijn van de genomen Corona maatregelen. Een van de terugkerende factoren waar klanten het lastig mee hebben (op het gebied van gezondheid) is de plotselinge verandering in structuren en routines. We zijn er ons niet altijd even bewust van, maar veel handelingen die we op een dag uitvoeren zijn terugkerende gewoontes en routines. Voor veel klanten is veel hiervan weg gevallen of in ieder geval flink opgeschud.

Blijvende veranderingen

Bij Gelukkig Lijf werken we er veel aan om blijvende veranderingen te bewerkstelligen. Vaak is er namelijk heel veel winst te behalen in de terugkerende gedragingen die je je ooit zo hebt aangeleerd, maar die lang niet altijd ten gunste zijn van jezelf. Al is het maar de structuur in wat en wanneer je als middageten eet. Dat gaat bijvoorbeeld goed op kantoor; je weet wat je mee moet nemen en wanneer je eet. Echter worden deze routines nogal verstoord als je ineens thuis moet werken. Mét je kinderen om je heen. En je man. En de hond. En je zit nog in je pyjama. Daar gaat je eetpatroon, waar je net weken/maanden over had gedaan om je eigen weg hierin te vinden.

Op het gebied van voeding kan het soms even flink omschakelen en lastig zijn (of je kan eindelijk die broodjes kroket uit de kantine ontwijken natuurlijk). Echter geeft zo’n verandering in omgeving ook weer mogelijkheden. Dat bepaald gedrag behoorlijk vastgekoppeld is aan een bepaalde plek, geeft bij een verandering van plek ook weer mogelijkheden om ‘beter’ gedrag te koppelen aan de nieuwe situatie. Op het gebied van beweging zijn er namelijk best wat winstpunten te behalen bij velen.

Vaker staan

Een grootschalige studie [1] onder 194,545 personen van 45 tot 106 jaar, keek naar de invloed van fysieke activiteit op de kans op het ontwikkelen van chronische ziekten. De eerste conclusie was, bijna vanzelfsprekend, dat wanneer je meer zou bewegen deze kans aanzienlijk afnam. De tweede, net zo belangrijke, conclusie ging echter over het verminderen van het aantal uren dat je zit. Zelfs steeds maar even gaan staan op een dag, in plaats van uren achter elkaar zitten, kan de gezondheid en kwaliteit van leven al verbeteren en de kans op chronische ziekten verminderen. Dus de hele dag zitten om vervolgens een (half) uur flink te sporten is volgens de onderzoekers maar het halve werk.

Waarom is dit dan zo belangrijk? De onderzoekers leggen uit dat wanneer je zit voor een lange tijd achtereen, dus met weinig spiersamentrekking, het molecuul lipoproteine, of LPL niet meer aangemaakt wordt op dat moment. En laat LPL nou juist zorgen voor de opname van vet om het als energie te gebruiken. Sara Rosenkranz, een van de onderzoekers, zegt hierover: “We vertellen ons lichaam in feite om de processen die helpen om ons metabolisme te stimuleren, juist te stoppen. Alleen al door je zittende tijd te doorbreken, kan je die processen weer op gang brengen.”

Daarom staan dus. En om vervolgens weer op de routines terug te komen. Het veranderen van omgeving geeft ook de mogelijkheid om een aantal ‘vastgeroeste’ routines te veranderen. Wanneer je je werkplek thuis al gelijk associeert met geconcentreerde werktijd én ieder half uur even rondlopen of staan, dan zal dit vanzelf een handeling worden die in de systeem gaat zitten. Na een tijdje zal je wellicht bijna onbewust de behoefte krijgen om tussendoor even te gaan staan.

Maar hoe?

Om dit in je routine te krijgen kan je voor jezelf om het (half) uur een wekker zetten, of bijvoorbeeld een site als Pomodoro gebruiken. Daarnaast zou je je nieuwe routine ook aan een andere handeling kunnen koppelen (glas water drinken, koffie maken, kijken of de kinderen de woonkamer nog niet op de kop gezet hebben.. Wees creatief). Ook een sta-bureau kan zeker uitkomst bieden op het moment dat je hier de beschikking over kan hebben. Wissel dan staan en zittend werken af.

Daarnaast kan het bovenstaande stuk (of de daadwerkelijke studie) je helpen om het niet te lang achter elkaar zitten als een prioriteit te maken. Want dat is het namelijk op lange duur wel degelijk. Zeker op het moment dat je mailbox vol zit, je manager je aan het spammen is en er nog veel gedaan moet worden, zal staan of een rondje lopen niet als prioriteit voelen. Echter zal je productiviteit waarschijnlijk op de lange termijn juist vooruitgaan hierdoor. Zet staan en bewegen bij wijze van spreken maar op je prioriteitenlijst, het is het waard.

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met het veranderen van je gewoontes en routines? Vraag gerust een vrijblijvende (en gratis) kennismaking aan!

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!

 

[1] Richard R Rosenkranz, Mitch J Duncan, Sara K Rosenkranz, Gregory S Kolt. Active lifestyles related to excellent self-rated health and quality of life: cross sectional findings from 194,545 participants in The 45 and Up Study. BMC Public Health, 2013; 13 (1): 1071 DOI: 10.1186/1471-2458-13-1071