Onderzoek toont voordelen van interval training voor vrouwen

lab_testingHet is een lang gegeven dat met interval training maximale resultaten behaald kunnen worden in een relatief kort tijdsbestek. Ook lijkt de trend in onderzoek en training de laatste jaren te verschuiven naar korte intensieve training in plaats van langdurige trainingen op een lagere intensiteit. Het blijkt namelijk dat deze trainingsvorm voor de meest voorkomende doelstellingen (afvallen, conditie verbeteren enz.) het meest effectief is.

Onderzoekers van het Human Movement, Sport and Leisure Studies aan de Bowling Green State University; Division of Applied Physiology van de University of South Carolina en de Department of Health, Physical Education and Recreation aan de University of North Alabama vonden het tijd dat er naast fitte mannen ook eens vrouwen werden onderzocht op het zogenaamde HIIT (High Intensity Interval Training) principe. In hun onderzoek maakten zij gebruik van 8 mannen en 8 vrouwen, deze moesten op een loopband hardlopen in 4 intervallen van 6 minuten met 1, 2 of 4 minuten rust tussendoor. De deelnemers liepen tijdens de intervallen op een tempo wat voor hun gevoel het maximale was dat zij vol konden houden. De hartslag en zuurstof opname werden tijdens de training door de onderzoekers gemeten.

Uit de data bleek dat hoewel de mannen en vrouwen gevoelsmatig op dezelfde intensiteit trainde en herstelde, de vrouwen ten opzichte van hun VO2max (maximale zuurstofopname in liters per minuut) harder trainde dan de mannen. Tevens bleek de 2:1 training – rust verhouding de meest optimale is. De onderzoekers gaven tevens aan dat mensen gevoelsmatig redelijk juist kunnen inschatten op welke intensiteit zij (kunnen) trainen.

Samenvattend kan er gezegd worden dat het HIIT trainingsprincipe net zo geschikt is voor vrouwen als voor mannen. Wanneer je over enige basisconditie beschikt is HIIT een zeer effectieve methode om je doelstellingen te behalen. Let op het is echter geen geschikte methode om zomaar uit het niets mee te beginnen! Samen met je trainer kan je kijken of HIIT voor jou geschikt is en in welke vorm dit gegoten kan worden. Wil je meer weten over training, voeding en psychologische begeleiding? Check www.gelukkiglijf.nl

Bron: C. Matthew Laurent, Lauren S. Vervaecke, Matthew R. Kutz, J. Matthew Green. Sex specific responses to self-paced, high-intensity interval training with variable recovery periods. Journal of Strength and Conditioning Research, 2013

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.