Mindfulness op het gebied van sport en beweging, voeding en een gezondere levensstijl

Net als yoga en meditatie is mindfulness een term dat je steeds vaker voorbij hoort komen, en terecht. Ook Al wordt mindfulness steeds meer gebruikt en opgepakt, wordt het nog vaak gezien als meditatie en krijgt al snel de stempel “zweverig”. Mindfulness is meer dan alleen meditatie, zo zijn er naast meditatie oefeningen ook andere oefeningen zoals guided imagery en mindful awareness.

mindfulness

Hier en nu

Mindfulness en mindfulness oefeningen hebben als einddoel je meer in het nu te laten leven (weg met de automatische piloot), onbehulpzame gedachtes minder controle over je leven te geven en je stress te verminderen. Dit is natuurlijk heel behulpzaam op het mentale vlak. Maar kan mindfulness ook helpen op het gebied van beweging, voeding en een gezondere levensstijl?

Motivatie

Voor een gezondere levensstijl moet je ergens beginnen. Maar daarvoor moet je wel de stap maken en zoals je misschien zelf wel gemerkt hebt is deze stap niet altijd makkelijk. Tevens is daar vaak een (flinke) dosis motivatie voor nodig. Mindfulness awareness of mindful (bewust) zijn kan hierin al een rol spelen (1). Als je je bewust bent hoe het met je gaat, hoe je voelt (zowel fysiek als mentaal) en wat voor invloed beweging en een ander voedingspatroon met je doen, ben je sneller gemotiveerd om de stap naar verandering te maken. Dit klinkt eenvoudig of misschien denk je wel: “Ja ik weet dat 3x in de week friet niet goed is voor mijn gezondheid”. Maar ben je er echt bewust van?

Mindfulness richt zich niet alleen op het bewust worden van onze gedachtes maar ook hoe we ons voelen. Dus minder het idee van 3x in de week friet is slecht, maar meer wat het met je doet. Een voorbeeld hiervan zou zijn is dat je je vermoeid voelt en niet lekker in je vel zit na de 3e keer in de week op de bank te ploffen met een zak friet. Het gaat erom wat het met jou doet en hoe jij je voelt, zowel fysiek en mentaal. Het idee is dat je met dit stukje bewustzijn (mindful) in gaat zien wat je huidige levensstijl met je doet. En je zo motiveert de stap naar (eventuele) verandering te maken.

Voeding

Ook bij voeding speelt mindfulness een rol en ook hier gaat het vooral weer over het bewust zijn. Mindfulness is geen magie en zal een quarterpounder niet van 500 naar 100 calorieën veranderen. Of een zak snoep naar ijsbergsla, nadat je het hebt opgegeten. Wat mindfulness wel kan doen is het bewust worden van wat je in lichaam stopt en het letterlijke eten. Maar ook wat het met ons doet en de gedachtes eromheen.

Haast

We leven in een tijd waar alles snel moet en als we activiteiten kunnen combineren dan is dat altijd beter. Jammer genoeg is het eerste dat eruit wordt gegooid vaak de voeding. Tijd nemen om voor de lunch een sandwich te maken en aan tafel te gaan zitten (of pauze te nemen) is verleden tijd. Ontbijt eet je terwijl je de deur uitloopt (of helemaal niet), de lunch eet je achter je bureau tijdens het lezen van e-mails en het avondeten doe je op de bank terwijl een serie opstaat. Je kan jezelf in een van de maaltijden vast terug vinden, maar is dat wel zo goed?

Multitasken

Door het multitasken ben je vaak helemaal niet bezig met de activiteit eten. En kan ervoor zorgen dat je of te weinig eet, of te veel. In beide gevallen ben je afgeleid en niet bewust bezig met het eten. Eet je te weinig op een dag, dan kan het later in de dag eetbuien uitlokken. Eet je juist te veel, dan ervaar je weer negatieve effecten op een ander gebied. Wat kan hierbij helpen? Mindful awareness! Oftewel bewust (mindful) zijn tijdens het eten. De bedoeling is dus dat je even de tijd neemt voor het eten (al is het 5 minuten) en je bewust wordt van wat je precies eet. Hoeveel je eet en hoe je je erbij voelt.

Bovendien is een korte pauze tussen alle drukte door ook nog eens goed voor je mentale gezondheid. Volgens onderzoek leidt het bewust worden van het eten tot gezondere voedingskeuzes (2). Dit is ook helemaal niet zo gek als je erover nadenkt. Trek je een zak chips open en ga je voor een film zitten, dan is die zak zo leeg zonder dat je het door hebt. Je bent dan mindless die zak aan het leegeten. Als je er echt even voor gaat zitten, zonder afleiding, dan is een hele zak chips leegeten een hele uitdaging.

Beweging

Naast een vernieuwd voedingspatroon is er vaak ook een verandering in sport en beweging nodig om zo een gezondere en betere levensstijl te ontwikkelen. Nu weten we dat regelmatig bewegen en sporten goed voor je is, maar wat kan mindfulness op dit gebied bieden? Je kan het waarschijnlijk al raden, maar het heeft te maken met mindful (bewust) bewegen en of sporten.

Automatische piloot

Ook dit klinkt misschien gek of denk je: “Tijdens het sporten ben ik bewust anders kom ik toch ook niet in beweging?”. Dit is deels waar natuurlijk. Maar je doet ook een heleboel op de automatische piloot. Onze gedachten gaan vaak de vrije gang en dan zijn we misschien ondertussen wel aan het wandelen, hardlopen of fietsen. Maar met ons hoofd zitten we heel ergens anders.

Je kent het vast, je gaat even iets voor jezelf doen (bijvoorbeeld een rondje lopen). Na 5 minuten ben je alweer bezig met wat je straks op het werk moet doen. En wat je die avond gaat koken etc. Je bent dan in beweging en dat is goed voor je fysieke gezondheid. Maar als je constant met je hoofd ergens anders zit is deze “tijd voor jezelf” niet goed voor je mentale gezondheid. Zo toont onderzoek aan dat wanneer je mindful in beweging bent dit helpt met het verlagen van stress en angsten (3).

Mindful Bewegen

Mindful bewegen, hoe doe je dat dan? Ook dit heeft weer te maken met het bewust zijn van wat je doet. In plaats van bezig zijn met wat je die avond allemaal moet doen, hou je je tijdens het wandelen bezig met wat je met zintuigen kan waarnemen. Wat zie je? Als je op de automatische piloot staat kijk je alleen maar waar je naartoe gaat en blokkeer je de rest uit zodat je in je hoofd weer kan doormalen. Kijk eens om je heen, wat kom je tegen, wat grijpt je aandacht? Daarnaast kan je je bezig houden met bijvoorbeeld wat je hoort. Hoor je vogels of auto’s?

Dit klinkt allemaal heel simpel en als een opdracht voor kinderen. Maar geen eens bij jezelf na wanneer de laatste keer was dat je echt de tijd nam om gebeurtenissen om je heen waar te nemen. Zonder na 2 minuten op de automatische piloot te gaan en met je gedachtes bezig zijn. Het is dus eigenlijk helemaal niet een gek idee dat wanneer je mindful beweegt, je dus bezig houdt met je omgeving en het hier en nu (en niet je eventuele negatieve gedachtes), dit een positief effect heeft op je mentale gezondheid. Je hebt simpelweg de tijd niet om te malen of jezelf bang te maken. Want je bent bezig met wat er nu afspeelt en niet met wat er in je hoofd speelt.

Slot

Een gezondere levensstijl begint bij het bewust worden van jezelf en wat je huidige levensstijl met je doet. Ben je niet tevreden? Laat het je motiveren om eens streng naar je huidige levensstijl te kijken en de boel om te gooien waar dat nodig is.

Naast motivatie, sport en voeding zijn er nog genoeg andere vlakken waar mindfulness een (positieve) rol in kan spelen. Als je ziet wat een stapel boekwerk aan onderzoek dit bevestigt, dan wordt mindfulness al een stuk minder “zweverig”. Laat de termen zweverig en meditatie je dus niet afschrikken en zoek uit wat mindfulness voor jou kan betekenen.

 

  1. Iowa State University. (2018, May 14). Motivation to move may start with being mindful. ScienceDaily. Retrieved October 12, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2018/05/180514122420.htm
  2. Medical College of Georgia at Augusta University. (2016, April 4). Mindfulness-based eating awareness helps adolescents eat healthier foods, be more active. ScienceDaily. Retrieved October 13, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2016/04/160404111519.htm
  3. Penn State. (2018, June 21). Mindful movement may help lower stress, anxiety. ScienceDaily. Retrieved October 13, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180621112007.htm