Slaap, het zalfje voor de gebroken geest.

In een tijd van altijd meer willen en meer doen, moeten sommige dingen vaak aan de kant gezet worden. Jammer genoeg is dit vaak slaap. Meestal niet wetende wat de gevolgen hiervan zijn.

Dat slaap belangrijk is voor je algemene gezondheid is bij velen bekend. Maar wist je ook dat slaap een enorm effect heeft op ons stressniveau? Zo blijkt uit onderzoek dat een slapeloze of een gebroken nacht, met te weinig slaap ons stressniveau (anxiety levels) tot wel 30% kunnen verhogen (1).

Onderzoek

University Of California, Berkeley deed onderzoek naar de impact van slaap op ons stressniveau. Hieruit werd duidelijk dat tijdens onze diepe slaap (NREM) bepaalde connecties in onze hersenen gereorganiseerd worden. Wat vervolgens een vermindering van angsten en dus stressniveau zorgt.

Een verhoogt stressniveau van maar liefst 30% is alleen al reden genoeg om beter op je slaap te letten. Maar dat is niet het enige waar (diepe) slaap kan helpen. Ander onderzoek suggereert dat tijdens onze diepe slaap vuil uit de hersenen wordt geruimd, wat de gezondheid van onze hersenen verbetert. En ze minder vatbaar maakt voor problemen die gerelateerd zijn aan het verouderen en verslechteren van de hersenen (2).

personal training apeldoorn

REM v.s. NREM

Waar we het net over hadden was de diepe slaap (NREM). Maar dat is niet de enige fase van onze slaap. Een andere fase die we allemaal we kennen is de fase waarin we dromen, de REM (slaap) fase. Deze fase zorgt voor een toename in bloedtoevoer in de hersenen, wat in een cruciale rol speelt in het verwijderen van afval uit de hersenen (3).

Slot

William Shakespeare zag slaap als een geneesmiddel voor de gebroken geest (mentale gezondheid) en met wat we nu weten zat hij er niet bepaald naast. Denk even na de volgende keer dat je een uur slaap opoffert voor een extra aflevering van je favoriete serie, het kan flinke gevolgen hebben voor je mentale gezondheid.

Tips nodig om je slaap en nachtrust te verbeteren? Deze worden besproken in een eerdere blog, lees deze hier: https://gelukkiglijf.nl/psychische-gezondheid/de-steunpilaren-van-geestelijke-gezondheid/

Meer hulp nodig met slaap, of een verandering in jouw levensstijl? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en laat ons je verder helpen.

 

  1. University of California – Berkeley. (2019, November 4). Stressed to the max? Deep sleep can rewire the anxious brain: A sleepless night can trigger up to a 30 percent rise in emotional stress levels, new study shows. ScienceDaily. Retrieved September 6, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191104124140.htm
  2. Northwestern University. (2021, January 20). Deep sleep takes out the trash: Waste clearance is crucial for brain health, preventing neurodegenerative disease. ScienceDaily. Retrieved September 7, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210120151044.htm
  3. University of Tsukuba. (2021, August 25). Brain refreshing: Why the dreaming phase matters. ScienceDaily. Retrieved September 7, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210825113638.htm