Tips om ook deze lockdown te overleven

Hoe je ook deze lockdown kan overleven

Het ging even de goede kant op, maar helaas zitten we weer met z’n allen thuis. Nu is gelukkig niet alles dicht, maar we brengen wel weer meer tijd door thuis en dit vindt niet iedereen fijn. 

Een lockdown brengt zowel vervelende directe en indirecte consequenties met zich mee. Zo kun je je misschien minder goed concentreren op je werk (bijvoorbeeld door haperend internet of lawaai van de buren) of maak je je zorgen over wat deze lockdown betekent voor het welzijn van je kinderen. Om met al deze gebeurtenissen om je heen te kunnen dealen moet je mentaal flexibel zijn en hier en daar veerkracht kunnen tonen. Bij lockdown 1 was dit voor de meeste nog wel op te brengen, maar naarmate werd dit voor velen lastiger. Hoe blijf je in deze constante pandemie vol lockdowns toch mentaal flexibel en hou je je veerkracht hoog?

lockdown

Tijd, tijd en nog eens tijd

Iets wat we normaal te kort komen hebben we nu te veel. Daar zit je dan na 17:00 met de hele avond voor je zonder ergens heen te kunnen gaan. De meeste neigen dan toch weer om voor de bank te ploffen, want ja wat moet je anders?

Investeer tijd in een nieuwe hobby (met betekenis)

Heb je altijd al willen schilderen of leer je liever hoe je online je foto’s kan bewerken? Dan heb je daar nu de tijd voor! In plaats van bankhangen, kies een avond waar je je gaat verdiepen in een nieuwe hobby (of een oude hobby die je links hebt laten liggen). Onderzoek toont aan dat wanneer je je bezighoudt met een activiteit (hobby) waar je waarde aan hecht of iets voor je betekent je welzijn kan verbeteren (1). Het is beter om je te verdiepen in een van dit soort activiteiten dan jezelf alleen maar vermaken en wachten tot de tijd om is. Bovendien leer je een nieuwe skill en haal je vaak ontspanning uit deze activiteiten die indirect weer meespelen in het verbeteren van je welzijn en mentale flexibiliteit/veerkracht. 

Steek wat extra tijd in bewegen

Dat bewegen belangrijk voor je is weet je nu onderhand wel, maar in periodes zoals een lockdown met weinig mogelijkheden voor een uitlaatklep is het helemaal belangrijk. Sporten  voor 17:00 is voor velen erg lastig, maar dat betekent niet dat je niets kan doen qua bewegen.

Je kan:

  1. Eerder opstaan en een workout doen voor je werk. Alle celebrities en topsporters doen het, dus waarom jij niet? Probeer het een keer uit, misschien is dit net de verandering die je nodig hebt in je routine. Vroeg sporten brengt vaak positieve effecten met zich mee op cognitief (alertheid, besluitvaardigheid), mentaal (welzijn) en fysiek vlak (verlaagde bloeddruk gedurende de dag). 
  2. Een online workout of challenge volgen. Werk met een doel zodat je ergens naartoe moet werken en een beloning krijgt op het eind (voor je harde werk). Begin bijvoorbeeld met het trainen voor een 5km race of daag jezelf uit elke week 3 workouts te doen en dat je na 4 weken jezelf trakteert.
  3. Ga een lekker stukje wandelen. Volgens onderzoek is dit een van de beste manieren om somberheid op afstand te houden (2). Doe je dit samen met iemand, dan pak je meteen het stukje sociale isolatie ook aan. Twee vliegen in een klap! 

Tijd voor jezelf en zet je telefoon uit.

Als we thuis zitten zijn we toch vaak geneigd om onze telefoon te grijpen in onze vrije tijd. Voordat je het weet zit je weer werk emails te lezen. Probeer de tijd voor jezelf ook echt voor jezelf te houden! Zet je telefoon uit en of op stil, wanneer je bezig gaat met iets voor jezelf. Volgens onderzoek draagt dit ook bij aan een positief welzijn tijdens een lockdown (2).

Slot

Om ook deze lockdown te overleven en ons mentaal flexibel op te stellen is het belangrijk dat we naar onszelf kijken. Wat hebben we nodig? Is bankhangen echt ontspannen? Daag jezelf uit, verander je routine of zoek een nieuwe hobby. Misschien is dat net de vlam die het kaarsje weer (harder) laat branden. 

Moeite met het thuiswerken? Bekijk dan de blog over hoe je productief blijft tijdens thuiswerken. https://gelukkiglijf.nl/psychische-gezondheid/moeite-met-thuiswerken-hier-wat-tips-om-productief-te-blijven-en-je-prestatie-vermogen-te-verbeteren/

 

  1. RMIT University. (2021, January 11). Study shows meaningful lockdown activity is more satisfying than busyness: New research shows doing mindless busywork during lockdown will leave you unsettled and unsatisfied. ScienceDaily. Retrieved December 1, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210111112126.htm
  2. Anglia Ruskin University. (2021, January 8). Heading outdoors keeps lockdown blues at bay: Study finds time spent outdoors is associated with higher levels of happiness. ScienceDaily. Retrieved December 1, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/01/210108084121.htm