Vergeetachtig? Of maak je snel fouten onder druk? Probeer dan meditatie!

Je hoort het steeds vaker: mediteren is goed voor je. Vaak hoor je dit van je moeder die voor het eerst een yoga class heeft meegedaan. Of je neef die net terug komt na 8 weken backpacken in Azië. Deze opmerkingen neem je misschien niet zo snel serieus. Maar wat nou als je moeder en neef enigszins gelijk hebben? Wat als meditatie echt kan helpen op bepaalde vlakken? Wat zegt onderzoek?

Michigan State University

Michigan State University deed hier een paar jaar geleden onderzoek. Zij kwamen erachter dat meditatie het een en ander kan betekenen op cognitief gebied (maken van fouten en geheugen).

Open Monitoring Meditatie

Je hebt verschillende soorten meditatie, maar vaak wordt er de focus op een bepaald ¨object¨ gelegd (vaak de ademhaling) of wordt een geluisterd naar een track of muziek. Michigan state richtte zich niet op dit soort mediatie, maar op open monitoring meditatie. Open monitoring meditatie is een vorm van meditatie dat ook wel eens terug komt in mindfulness. Hierbij waar de focus op jezelf gelegd en alles wat er in je lichaam en gedachten gebeurd. Het doel is om stil te zitten en te letten op wat er gebeurd als je gedachten afdwalen.

Resultaat

De (200) deelnemers werden in verschillende groepen verdeeld en moesten vervolgens een opdracht maken waarbij foutherkenning getest werd. Uit dit onderzoek blijkt dat de deelnemers die voorafgaand aan de (fout herkenning) oefening een korte open monitoring meditatie oefening deden beter presteerde dan de groep die dat niet deed (1). De open monitoring meditatie oefening had effect op foutherkenning en zorgde ervoor dat de deelnemers beter presteerde. Ook werd er tijdens de oefening een EEG (een scan die hersenactiviteit meet) gemaakt. Ook hieruit konden de onderzoekers uitmaken dat de meditatie oefening invloed had op foutherkenning maar ook op het gebied van aandacht.

personal trainer arnhem

Slot

Heb je dus moeite met foutherkenning en sta je vaak onder druk of bevind je je in situaties waar je misschien wat moeite hebt met het behouden van je focus (aandacht), dan kan meditatie wellicht iets voor je betekenen. Of het verder alles doet wat je neef en moeder beweren blijft nog altijd de vraag. Maar wetende dat het iets kan betekenen op het gebied van focus (aandacht) en foutherkenning maakt het misschien toch de moeite waard om het een keer te proberen.

 

 

  1. Michigan State University. (2019, November 11). How meditation can help you make fewer mistakes: Meditating just once proves to make a difference. ScienceDaily. Retrieved September 16, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2019/11/191111124637.htm