Vrije tijd zien als tijdverspilling heeft gevolgen voor je mentale gezondheid.

We kennen allemaal wel iemand (wellicht jezelf) die een schema klaar heeft voor de hele dag. Vanaf het moment dat diegene opstaat tot hij/zij ‘s avonds het raakt is deze persoon bezig. Vrije tijd? Dat woord staat niet in het woordenboek van zo’n iemand. Het kan ook nog eens zo zijn dat vrije tijd of “alleen plezier” hebben tijdens je vrije tijd wordt gezien als onproductief, dus wordt er geen ruimte voor gemaakt. Je krijgt misschien wel veel af op een dag, maar is zo’n levensstijl vol te houden? Heeft geen (of weinig) vrije tijd, een tijd waar we normaal gesproken even opladen, effect op onze mentale gezondheid?

Onderzoek

Recent onderzoek heeft gekeken naar hoe weinig vrije tijd en vrije tijd zien als tijdsverspilling effect heeft op ons welzijn (happiness) en mentale gezondheid (stress niveau en depressie).

Productiviteit is het ultieme goal en als je iets doet wat niet productief is (of voor de lol) dan verspil je je tijd. Dit is een stelling die de deelnemers van de studie kregen voorgelegd, maar is tegelijkertijd ook een mindset in onze maatschappij. Uit onderzoek blijkt dat mensen die het eens zijn met deze en soortgelijke stellingen ongelukkiger zijn (happiness) en meer stress, angstklachten en somberheidsklachten ervaren.

Er is natuurlijk wel een verschil tussen een uurtje ‘s avonds een boek lezen en een week op de bank hangen en uit je neus eten terwijl er 3 deadlines zijn. Er zullen vast dagen zijn waar je misschien weinig of vrijwel geen vrije tijd hebt, maar probeer hier de dag erna er dan weer voor te zorgen. Het belangrijke is dat je tijdens deze momenten voor jezelf, jezelf ook toe staat om iets te doen wat misschien niet “productief” is of geen langdurige gevolgen heeft (e.g. een warm bad kan je helpen ontspannen van een lange dag, maar daar merk je over een maand niks meer van).

vrije tijd

Moeite?

Vind je het moeilijk om even iets voor jezelf te doen, omdat je je dan snel onproductief voelt? Zoek dan naar een hobby of activiteit die op lange termijn resultaat levert. Begin bijvoorbeeld met iets zoals hardlopen, je zult zien dat hoe meer tijd je hierin stopt, hoe beter je wordt. Conditie, snelheid en afstand veranderen en je kan je zelfs opgeven voor een wedstrijd om je te motiveren. Je ziet dus daadwerkelijk resultaat (en kan dit zelfs meten als in afstand etc.) wat kan helpen met de gevoelens rondom vrije tijd en productiviteit. Je kan het benutten van vrije tijd ook zien als werken aan je mentale gezondheid en werken aan je mentale gezondheid is natuurlijk extreem productief.

Slot

Dat tijd voor jezelf (positieve) gevolgen heeft voor je mentale gezondheid was je misschien al bekend mee, maar dat ook jouw kijk naar vrije tijd effect heeft op je mentale gezondheid was misschien nieuw. Probeer dus voor jezelf vrije tijd in te plannen, maar sta jezelf ook toe om hiervan te genieten zonder dat het perse productief hoeft te zijn, je mentale gezondheid bedankt je!

Gelukkig Lijf

Wil je graag advies en of hulp op het gebied van voeding, sport, leefstijl of het mentale vlak? Wil jij je mindset veranderen en anders (positiever) naar dingen gaan kijken? Wij bij Gelukkig Lijf helpen je graag verder. Kom kosteloos en vrijblijvend bij ons langs.

 

  1. Ohio State University. (2021, August 23). Think leisure is a waste? That may not bode well for your mental health. ScienceDaily. Retrieved August 24, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/08/210823104334.htm