Wat dwalende gedachtes en dagdromen ons kunnen vertellen over mentale gezondheid

Iedereen heeft er wel eens last van. Je kijkt uit het raam naar buiten en ziet lekker Nederlands weer; nat en regen. Voor een moment zit je met je gedachten ergens anders. Wat zou het lekker zijn om ergens anders nu op een strandbedje te liggen onder de zon. Misschien vind je het Nederlandse weer wel lekker en denk je al na hoe je vanavond lekker op de bank kruipt. Met een dekentje en een goed boek. Na een tijdje besef je dat je afdwaalt en breng je je gedachten er weer bij. Hoe komt het eigenlijk dat we afdwalen? Wat gebeurt er tijdens dagdromen? En wat zegt het over onze mentale gezondheid?

dagdromen

Onderzoek

Arizona University heeft hier recentelijk onderzoek naar gedaan. Tijdens deze studie werden 78 deelnemers getraind om voor 10 minuten hun (afdwalende) gedachten te benoemen. Die 10 minuten waren bedoeld om korte pauzes in ons dagelijks leven na te bootsen (e.g. onder de douche staan, in de rij staan en het in s ´avonds in slaap vallen etc.), waar onze gedachten hun vrije gang kunnen gaan.

Een kijkje in de ziel

Waar de onderzoekers zich vooral mee bezig hielden waren gedachtenpatronen tijdens deze 10 minuten. De meeste deelnemers waren bezig met gebeurtenissen in het hier en nu of de toekomst. Ze keken hier op een neutrale manier naar (zonder emotionele waarde). Toch waren er ook deelnemers die zich meer richtte op het verleden en ook nog eens op een negatieve manier.

Waar je gedachten heengaan als je afdwaalt of dagdroomt is niet perse goed of slecht. Maar het geeft ons wel een kijkje in de ‘ziel’, oftewel mentale gezondheid. Ben je met je gedachtes constant in het verleden en kijk je tegelijkertijd naar deze gebeurtenissen op een negatieve manier, dan kan dat zeker wat zeggen over je mentale gezondheid. Misschien zit er nog iets dwars wat er in het verleden heeft plaatsgevonden en neemt het nu nog steeds (bewust of onbewust) tijd van je in, of het leidt je af. Je kan natuurlijk ook bezig zijn met hoe je vanmiddag het beste naar school kan rijden om de kids op te halen. De ene gedachte is behulpzaam en de ander wat minder.

Slot

De volgende keer dat je gedachtes even afdwalen, ga even na wat het nu precies was en of deze gedachtes behulpzaam zijn of niet. Zo niet, dan kan je ervoor kiezen deze gedachte los te laten en verder te gaan met de activiteit waarmee je bezig was. Hoe vaker je jezelf bewust maakt van deze onbehulpzame gedachtes, hoe sneller je ze kan identificeren en hoe minder tijd je in (onproductieve) dromenland begeeft. Is het iets wat vaker terugkomt, dan kan je ervoor kiezen om de gedachte uit te pluizen en eventueel te noteren en met iemand te bespreken.

Gelukkig Lijf

Vaak bezig met je gedachtes en niet met de activiteit die je hoort te doen? Vind je het lastig bepaalde gedachtes los te laten of worstel je hier mee? Vraag een gratis proefles aan en kijk wat wij bij Gelukkig Lijf voor jou kunnen betekenen.

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!

  1. University of Arizona. (2021, October 1). What our wandering thoughts can teach us about mental health. ScienceDaily. Retrieved October 7, 2021 from www.sciencedaily.com/releases/2021/10/211001100429.htm