‘Slank’ de feestdagen door

sinterklaas en kerstmanHet is weer bijna zo ver, het heerlijk avondje rond de schoorsteen of achterdeur wachtend op sinterklaas en zijn cadeautjes. Op tafel staat een schaal met pepernoten en marsepein, ondertussen al de 6e zak want dat verdraaide snoepgoed ligt al 2 maanden in de winkels en je kan het tóch niet laten liggen. Heerlijk pepernoten, kruidnoten, chocolade, marsepein, taai-taai en ga zo maar door. En ach het is gezellig en toch “het einde van het jaar” dus wat geeft het. Wanneer we sinterklaas nog staan uit te zwaaien staat de kerstboom al versierd in de huiskamer en maken de kruidnoten plaats voor kerststol en andere lekkernijen die nu de schappen van de supermarkten trotseren. Dagelijks worden we om de oren geslagen met reclames over wat er nu weer speciaal voor u, met de grootste zorg is ingekocht. Na 3 dagen van meer eten dan we op kunnen (en de dagen eromheen, maar die vergeten we voor het gemak maar even heel snel) hebben we een weekje rust voordat de oliebollen weer uit het vet gehaald kunnen worden. Maar we zitten nu toch lekker in de flow en al dat lekkers van de kerstdagen in nu in de aanbieding! Dus we gaan nog maar even door. 31 December, even een rondje door de buurt bij iedereen proeven wie dit jaar de lekkerste oliebollen heeft gebakken (lees gefrituurd, maar dat klinkt net even minder lekker) en dan zo rond mindernacht vloeit de alcohol rijkelijk en word er flink gesnackt. 1 Januari, de roes uitslapen en even met z’n allen bijkomen van alle festiviteiten. 3 Januari, de storm der feestdagen is gaan liggen en langzaam komt het besef welke ravage deze heeft aangericht, “zal ik eens op de weegschaal gaan staan?” is de gedachte die door je hoofd schiet. “Nee ik ga eerst weer even sporten” is de volgende gedachte, maar zo rond 5 Januari zit je weer zo druk in het leven dat het sporten er toch weer bij inschiet.

Bekend scenario? Dan ben je niet de enige, dit overkomt een groot deel van de bevolking jaarlijks. De feestdagen hoeven echter geen probleem te zijn, zoals het woord al aangeeft is het een tijd van feest. En bij feest hoort ontspanning, lekker eten en een drankje, ook geen probleem. Maar als je er verder niks mee doet kan het wel een probleem worden. Dus wat kan je doen om ‘veilig’ de feestdagen door te komen? Hier een aantal tips die je kunnen helpen:

  • Beperk onnodig snacken; op feestdagen wordt er lekker gegeten en dat is ok, maar probeer de dagen tussendoor een normaal en gezond voedingspatroon aan te houden.
  • Blijf bewegen; probeer ook rondom de feestdagen te blijven sporten, hiermee houdt je je verbranding op gang en kan je lichaam meer opvangen.
  • Wissel snacks af; pepernoten, kerststol, oliebollen, allemaal lekker maar probeer deze ongezonde snacks af te wisselen met gezondere varianten. Voorbeelden zijn: noten, (gedroogd) fruit of (rauwe) groentes. Minder spannend maar ook minder slecht voor je.
  • Tel je calorieën; probeer te letten op wat je binnenkrijgt, we hebben allemaal een caloriebehoefte per dag en als je een beetje let op wat je binnenkrijgt hoef je hier ook niet ver overheen te gaan. Tegenwoordig zijn er allerlei handige apps die dit veel makkelijker maken.
  • Beperk alcohol; dit punt is voor veel mensen een lastig punt en het is aan jezelf of je er gehoor aangeeft. Alcohol is slecht in vele opzichten, het bevat veel lege calorieën, het neemt remming weg waardoor je al snel ongemerkt meer gaat eten en het is simpelweg ongezond voor je lichaam. Dus probeer te drinken met mate.
  • Ga weer aan de slag! ; pak na de feestdagen weer een gezonde levensstijl op, goede voeding, voldoende beweging en ontspanning. Weet je niet goed hoe of heb je moeite met motivatie of andere belemmerende factoren, schakel dan een professional in. Dit kan in de vorm van een (personal) trainer en/of voedingsdeskundige.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.