Slapend fitter worden?

Recent onderzoek in het Verenigd Koninkrijk heeft uitgewezen dat volwassenen met een slecht slaappatroon eerder aan overgewicht en obesitas lijden en een mindere stofwisseling hebben dan mensen met een goed slaappatroon. Een duidelijke claim als je het ons vraagt. Maar wat is een slecht slaappatroon? Hoe komt het dat dit invloed heeft op je lichaamssamenstelling en stofwisseling? En belangrijker nog, hoe verbeter je zelf je slaappatroon?

Slecht slaappatroon

Met een slecht slaappatroon wordt door de onderzoekers een nachtrust van gemiddeld 6 uur per nacht verstaan. Volwassenen met dit slaappatroon bleken gemiddeld een buikomtrek van gemiddeld 3 centimeter meer te hebben dan mensen met 9 uur slaap per nacht.

Houd er wel rekening mee dat de slaapbehoefte per persoon verschilt. Wel is men het erover eens dat een nacht van 7 tot 9 uur het beste is voor het grootste gedeelte van de volwassenen.

De invloed op je lichaam

De onderzoekers van de Moleculaire Epidemiologie afdeling van de Universiteit van Leeds keken bij 1,615 volwassenen naar de lengte van hun slaap, hun eetpatroon, gewicht en lichaamssamenstelling. Daarnaast maten ze de indicatoren die wijzen op een gezonde stofwisseling, zoals bloeddruk, cholesterolgehaltes, bloedsuiker en de werking van de schildklier.

Niet alleen werd er een verband gevonden tussen slaap en buikomtrek en gewicht, maar ook werd een kortere nachtrust gelinkt aan lagere hoeveelheden HDL-cholesterol in hun bloed. HDL-cholesterol staat bekend om het verwijderen van ‘slecht’ vet uit de omloop. Hierdoor biedt het bescherming tegen onder andere hartziektes.

Een verrassende kanttekening die de onderzoekers maken is dat er geen verband werd gevonden tussen minder slaap en een minder gezond eetpatroon. Oftewel, het is weer niet zo dat minder slaap leidt tot slechtere eetkeuzes overdag.

Verbeter je ‘slaap hygiëne’

Toch horen wij nog vaak van cliënten dat ze moeite hebben met het verkrijgen van een goede nachtrust. Ariana Huffington, de hoofdredactrice van de Huffington Post met een behoorlijk druk leven, heeft een jaar geleden een heel boek geweid aan het verbeteren van je zogenaamde ‘slaap hygiëne’. Aan het eind van haar boek komt ze tot 12 tips die voor een betere nachtrust zouden leiden. Onze favorieten? Ga (meer) sporten, verminder stress en niet te veel koffie ’s avonds. In dit artikel (Link: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/31/soldaat-van-de-slaap-1624002-a618935) lees je al haar tips terug.

We zouden dus gerust kunnen concluderen dat je al slapend fitter en gezonder kan worden. Dat idee klinkt ons nog niet eens zo heel verkeerd in de oren. Slaap lekker iedereen!

Bron:

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/07/170731225418.htm

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.