Thuis trainen? Zeker doen, maar..

Auteur: Douwe Beker (MSc.)
Trainer

No pain, no gain

Met de huidige situatie van gesloten sportscholen (behalve personal training) en sportclubs, schieten de online trainingen als paddenstoelen uit de grond. Begrijpelijk wel, ook wij bij Gelukkig Lijf willen zo veel mogelijk mensen laten blijven trainen en bewegen. Deze wildgroei van workouts heeft alleen ook een schaduwkant. De ene training is nog fancier dan de ander. En ook de intensiteit van veel trainingen ligt al aardig hoog. Het motto ‘no pain, no gain’ viert nogal eens hoogtij bij veel trainers en trainingen. Wat allemaal geen probleem hoeft te zijn. Maar geldt dit voor iedereen?

Hoge intensiteit

HIIT (High Intensity Interval Training) is hier een goed voorbeeld van. Door middel van interval training (korte, intensieve periodes van training) wordt er een training in elkaar gedraaid waar je ‘helemaal stuk op gaat’. Natuurlijk is dit lekker, voor sommigen. Maar op het moment dat je nog niet enorm veel trainingservaring hebt, ligt het op de loer dat je hierdoor juist averechtse resultaten gaat boeken.

Panteleimon Ekkekakis, professor in kinesiologie en expert op het gebied van bewegingspsychologie, geeft aan dat HITT wellicht een oplossing kan zijn als je voornamelijk een korte workout wil doen en een gebrek aan tijd je parten speelt. Echter, als het doel is om je algemene gezondheid te verbeteren, zal je mindset moeten verschuiven van het zien van sport/beweging als nog een dagelijkse (zo snel mogelijk af te raffelen) taak, naar een plezierig onderdeel van onze levensstijl.

Terecht stelt hij dat slechts 3.2 procent van de Amerikaanse ouderen minstens 5 dagen in de week 30 minuten beweging van gemiddelde intensiteit krijgen. Drie procent, dat is niet veel. Natuurlijk gaat het over Amerikanen, maar of het getal hier enorm veel hoger zal liggen? Voor deze 3 procent zal een HITT training waarschijnlijk achteraf als plezierig worden ervaren. En ik gok dat de meeste (online) trainers ook in deze categorie zitten.

Meer voldoening en plezier, minder blessures

Wanneer professor Ekkekakis echter onderzoek [1, 2] doet naar een groep mensen die kampen met overgewicht, sedentair zijn en structureel te weinig beweging krijgen, laten de resultaten zien dat wanneer deze groep mensen (de grote meerderheid van de bevolking) veel meer voldoening en plezier haalt uit een gemiddeld zware training die wat langer duurt dan uit een snelle HIIT-achtige training. Hierdoor zullen zij het bewegen ook langer volhouden op den duur en er minder tegenop zien. De calorieën die verbrand werden tijdens beide trainingen waren overigens hetzelfde.

Daarnaast is de kans op blessures en overbelasting bij dergelijke trainingen veel groter. Zeker op het moment dat dit niet onder begeleiding gedaan wordt, maar door middel van bijvoorbeeld youtube-filmpjes.

Begeleiding

Wil je dus fit blijven door thuis te sporten? Top! Maar houd in je achterhoofd dat voor veel mensen compleet stuk gaan weinig toevoegt. Sterker nog, het zal er waarschijnlijk voor zorgen dat je een negatieve associatie krijgt met sporten, wat totaal niet nodig is. Veel van onze klanten zullen kunnen beamen dat door de op maat gemaakte, persoonlijke begeleiding die ze krijgen bij Gelukkig Lijf, ze een veel beter idee hebben gekregen van wat hun lichaam wel en niet kan, en waar hun grenzen liggen. Maar wel op basis van een goede rustige opbouw in oefeningen en begrip van de correcte houding en uitvoering van oefeningen.

Op den duur kan je dan absoluut hele intense trainingen doen, en daar ook daadwerkelijk van genieten. Wij kunnen je tegenwoordig ook online helpen met het opbouwen van je (thuis)training, al dan niet zonder of met materialen. En natuurlijk ook met verantwoord afvallen, zonder dieet of ‘quick fix’, en mentale begeleiding kunnen wij jou online goed helpen!

Wil jij (max 1x p.w.) Gratis Tips Omtrent Training, Voeding, Psychologie en Leefstijl? Schrijf je dan nu in!

[1] Decker, E.S., & Ekkekakis, P. (2017). More efficient, perhaps, but at what price? Pleasure and enjoyment responses to high-intensity interval exercise in low-active women with obesity. Psychology of Sport and Exercise, 28, 1-10.

[2] Zenko, Z., Ekkekakis, P., & Ariely, D. (2016). Can you have your vigorous exercise and enjoy it too? Ramping intensity down increases postexercise, remembered, and forecasted pleasure. Journal of Sport and Exercise Psychology, 38 (2), 149-159.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.