De mythe van vet verbranden

vet verbrandingHet is een hardnekkige mythe die ik nog steeds heel regelmatig hoor, “als je wilt vet verbanden dan moet je toch vooral cardioën met een lage hartslag?”. Uhm ja en nee, het is namelijk zo dat wanneer je in een lage hartslagzone traint (ongeveer 50% van je VO2max) je inderdaad procentueel gezien meer energie haalt uit je vetopslag (ongeveer 50%). Wanneer je met een hogere intensiteit (70% of meer van je VO2max) gaat trainen haal je procentueel minder energie uit je vetopslag (ongeveer 33%). MAARRRR wanneer je op een hoge intensiteit traint verbruik je in totaal veel meer calorieën dan wanneer je op een lage intensiteit traint, het percentage uit vet is misschien lager maar het totaal is hoger!

Stel je traint een uur op een lage intensiteit en je verbrand 350 calorieën, 50% hiervan wordt uit de vetopslag gehaald, je hebt dan in totaal 175 calorieën aan energie uit vet verbrand. Train je daarentegen een uur op een hoge intensiteit en je verbrand 750 calorieën waarvan 33% uit de vetopslag wordt gehaald, dan heb je tijdens deze training 247,50 calorieën uit vet verbrand!

De aanname dat je het beste op een lage intensiteit moet trainen om vet te verbranden is in deze dus achterhaald. Uiteraard kunnen er wel andere factoren meespelen waarom je op een lagere intensiteit zou moeten trainen, of in ieder geval daarmee zou moeten beginnen (leeftijd, getraindheid, gezondheid etc.).

Wil je meer weten over vet verbranden, training, voeding etc? Stuur mij een berichtje!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

2 gedachten over “De mythe van vet verbranden”