Gids: Voor het eerst sporten

Vol zelfvertrouwen banjer je in een strak hemdje de sportschool in. Je high-fived de trainer en je rent meteen naar de hoek met gewichten.

Als jij je volledig herkent in bovenstaande is dit artikel waarschijnlijk niet voor jou 🙂

Dit artikel is voor de mensen die:

  • Lange tijd niet hebben gesport en weer willen beginnen
  • Nog nooit hebben gesport
  • Niet zo goed naar een sportschool durven

Kortom; voor iedereen die graag wil beginnen met sporten, maar niet zo goed weet wat ze kunnen verwachten.

 


De ruimte waar je gaat sporten

Gewichten voor krachttrainingBij Gelukkig Lijf doen we dingen nét een beetje anders. In principe kom je altijd op afspraak of naar een groepsles. Het is dus niet mogelijk om op de bonnefooi binnen te lopen om te sporten. Dat heeft voor jou een aantal voordelen:

  1. Als je komt voor een individuele afspraak heb je alle privacy, je hoeft niet door een drukke sportschool heen te lopen.
  2. Je hebt er nooit last van dat het te druk is, of dat je lang moet wachten op een apparaat of oefening.
  3. Onze groepslessen zijn klein en je krijgt dus elke les de aandacht die je verdient en nodig hebt.

Heb je een afspraak? Dan neem je plaats in de wachtkamer en wordt je vanzelf opgehaald. Kom je voor de groepsles? Dan wacht je met je medesporters in de hal tot de les begint.

We hebben twee ruimtes voor groepslessen en de personal training. Deze ruimtes staan niet helemaal vol met apparaten zoals bij de meeste sportscholen het geval is. Wij maken namelijk een plan met oefeningen op maat, zodat je elke keer wat anders kunt doen.

Daarnaast hebben we ook een praktijkruimte voor psychologische gesprekken, gewichtsconsulten en andere besprekingen waarbij privacy prettig is.


Wat moet je meenemen als je voor het eerst gaat sporten?

SportkledingVoor je allereerste sportles is het vooral belangrijk dat je kleding lekker zit en je er goed in kunt bewegen. Je hoeft dus niet per se langs de dichtstbijzijnde sportwinkel voor een complete outfit. Een fijn T-shirt en een trainingsbroek kunnen prima, maar ook leggings of een tanktopje kunnen. Als het gaat om schoenen zijn sportschoenen of sneakers een goede keus.

Voor zowel kleding als schoenen geldt dat ze in eerste instantie lekker moeten zitten. Als je een paar keer hebt gesport weet je ook beter wat je prettig vindt en kun je altijd nog iets anders aandoen. Bijvoorbeeld schoenen met meer ondersteuning of juist een dunnere zool zodat je meer voelt. Of een sportlegging die vocht sneller afvoert of minder in je vel snijdt. Probeer het uit! Bij ons mag je aan waar jij je prettig in voelt.

Als je het fijn vindt kun je een bidon of ander flesje met water meenemen, maar dat hoeft niet. Bij Gelukkig Lijf hebben we in elke ruimte een watercooler.

Je kunt je bij Gelukkig Lijf omkleden en douchen als je dat prettig vindt. De meeste mensen die naar de groepslessen komen komen vaak in sportkleding binnen en douchen thuis, maar ook daarvoor geldt dat je kunt doen wat je zelf prettig vindt.

 


Toegankelijkheid

Parkeren

Gelukkig Lijf heeft voldoende parkeergelegenheid rondom het gebouw. Parkeren is gratis.

Rolstoeltoegankelijkheid

Het pand is gedeeltelijk rolstoeltoegankelijk, alleen de bovenverdieping is dan onbereikbaar. We trainen in dat geval op de benedenverdieping.

Heb je hulp nodig? Geef ons dan van tevoren even een seintje. We helpen iedereen graag met fit en gezond worden, dus doen wij ook ons best voor diegene die niet of minder goed ter been zijn. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

 


Wat ga je doen als je voor het eerst gaat sporten?

Eenvoudige oefeningElke sportsessie, of dit nu een personal training of een groepsles is, begint met een warming up. Dit bestaat vaak uit wat eenvoudige bewegingen. Daarna is het afhankelijk van de training en de trainer wat je precies gaat doen. Elke les en elke dag is anders.

Heb je personal training? Dan is elke les speciaal voor jou op maat gemaakt.

 


Hoe kun je je voorbereiden op je eerste sportsessie?

We kunnen er lang en kort over praten, maar eigenlijk hoef je niet zoveel voor te bereiden voor je eerste sportles. Het enige wat we je graag als tip meegeven is dat het fijner sport als je iets hebt gegeten ongeveer een uur voordat je gaat sporten. Doorgaans is het geen goed idee om vlak van tevoren nog te eten, maar sporten terwijl je al uren niets hebt gegeten is ook niet handig.

 


Stellingen over de eerste keer sporten

Stelling 1: “Sporten is veel te zwaar voor iemand als ik.”

We zijn er bij Gelukkig Lijf van overtuigd dat iedereen kan werken aan een fitter lichaam. Of je nu heel veel overgewicht hebt of juist te weinig weegt, of je slecht ter been bent of absoluut geen conditie meer hebt. En natuurlijk zullen er af en toe momenten zijn dat je het even lastig hebt om welke reden dan ook.

Bij onze personal training krijg je een training die precies bij jou en je capaciteiten past. En ook voor de groepslessen hoef je geen zorgen te hebben. We vragen van je dat je je best doet. Je hoeft nooit meer te doen dan je aankunt en als het even niet gaat krijg je een aangepaste oefening of neem je even pauze.

Bij Gelukkig Lijf sport iedereen op de manier die bij hem of haar past. Je hoeft je dus niet uit te sloven of bang te zijn dat je niet mee kunt komen met de rest. Iedereen is een keer ‘voor het eerst’ geweest.

Stelling 2: “Sporten is toch helemaal niet leuk?!”

We kunnen je wel vertellen dat sporten hartstikke leuk is, maar wij zijn al dol op sporten… Daarom is het misschien handiger om te horen wat onze deelnemers hierover zeggen:

“Geen enkele sport kan me langer dan een half jaartje boeien. Dat had ik vroeger al; dan ging ik op ballet en wilde ik een maand later op basketbal. Ik denk dat ik me gewoon snel verveel. Tot nu toe vind ik het bij Gelukkig Lijf wel heel fijn om te sporten.Elke les is een beetje anders (niet van die saaie schema’s die je week in week uit volgt) en ga ik met een voldaan gevoel naar huis. Af en toe reserveer ik ook een uurtje 1-op-1 training om mijn techniek op te poetsen, daar word ik pas echt enthousiast van.” Dorien

 

“Trainen met een personal trainer motiveert je om echt te gaan sporten en steeds tot het uiterste te gaan. Ook de mini-groepslessen zijn fijn; omdat de groep klein is, is ook daar ruimte voor persoonlijke aandacht. Ik heb nooit van sporten gehouden en vind het nu zelfs leuk om te doen, en ben zelfs thuis aan het trainen geslagen!” Gonneke

Stelling 3: “Sporten is veel te moeilijk.”

Als je wilt bewegen is de grootste drempel al genomen. De rest leer je vanzelf. De ene les doe je een aantal eenvoudige bewegingen en voor je het weet kun je meer dan je voor mogelijk had gehouden. Onze lessen zijn zo opgebouwd dat zowel beginners als gevorderden worden uitgedaagd.

Je krijgt altijd les van professionals. Zij laten duidelijk zien wat je moet doen en waar je op moet letten. Ze helpen je met je techniek zodat je minder kans hebt op blessures en kom je er echt niet uit? Dan krijg je een vervangende oefening.

Ieder mens heeft zijn eigen favoriete bewegingen en dingen die makkelijker gaan of juist minder soepel zijn. Als je wat langer bij ons sport kom je er snel achter dat je lichaam meer kan dan je soms denkt en dat ook jouw lichaam bepaalde voorkeuren heeft.


Welkom

Zien we je binnenkort bij Gelukkig Lijf?

We hopen dat we je met dit artikel hebben overtuigd dat sporten a) niet eng is en b) dat je bij ons altijd welkom bent.

Kom je bij ons voor het eerst sporten? Neem dan contact met ons op voor een gratis proefles.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.