De voordelen van krachttraining op diabetes type 2

Van alle mensen met diabetes (alleen al in Amerika zijn dit er 30 miljoen), zijn er 90 tot 95 procent met type 2 diabetes. Er zijn meerdere factoren die meespelen bij het wel of niet ontwikkelen van dit type diabetes. Nieuw onderzoek wijst uit dat spierkracht een factor kan zijn die een behoorlijke rol speelt in de kans op diabetes type 2.

 

Meer spiermassa

De resultaten van een studie [1] die keek naar meer dan 4,500 volwassenen, wezen op een verminderde kans van 32 procent op het ontwikkelen van diabetes type 2 bij gemiddelde spiermassa. De voordelen waren onafhankelijk van de conditie die de volwassenen hadden op dat moment. Het was echter niet zo dat hoe meer spiermassa men ontwikkelde, hoe groter de voordelen waren.

De deelnemers van de studie varieerden van 20 tot zelfs 100 jaar oud. Zij voerden oefeningen als bankdrukken en ‘leg presses’ uit om het kracht niveau te meten. De uitkomsten werden aangepast op factoren als leeftijd, geslacht en lichaamsgewicht. Juist hierom vinden de onderzoekers het nog wel lastig om algemene aanbevelingen te doen over exacte hoeveelheid krachttraining optimaal is.

Krachttraining

De onderzoekers geven aan dat, ondanks dat meerdere factoren meespelen bij spierkracht, vooral krachttraining belangrijk is. Ander onderzoek toonde eerder ook al aan dat krachttraining een positieve invloed had op het verbeteren van het glucose niveau en de middelomtrek verminderde. Dit wordt weer geassocieerd met het ontwikkelen van diabetes type 2 en andere gezondheidsproblemen.

“Je gaat niet perse direct voordelen van krachttraining zien op je weegschaal, maar er zijn verschillende andere gezondheidsvoordelen.” Aldus onderzoeker Brellenthin. “Krachttraining verlaagt het risico op type 2 diabetes zonder dat je lichaamsgewicht hoeft te verliezen. En daarbij weten we dat het onderhouden van spiermassa helpt bij het functioneel en onafhankelijk te blijven in het leven.”

Beginnen het belangrijkste

Brellenthin geeft aan dat het vooral belangrijk is om met krachttraining te beginnen. Iets is beter dan niets. Het hoeft op het begin niet eens heel ingewikkeld te zijn, maar een keer of 2 per week beginnen met squats, planks en lunges kunnen al een verschil maken volgens haar.

Bij Gelukkig Lijf zien wij in de praktijk dat krachttraining een positieve invloed heeft op klanten met diabetes type 2. Ook juist wanneer je weet dat je een verhoogd risico hebt op het ontwikkelen van type 2 diabetes blijkt dus dat je beter vandaag dan morgen kan beginnen met het opbouwen van krachttraining.

 

[1] Yuehan Wang, Duck-chul Lee, Angelique G. Brellenthin, Xuemei Sui, Timothy S. Church, Carl J. Lavie, Steven N. Blair. Association of Muscular Strength and Incidence of Type 2 Diabetes. Mayo Clinic Proceedings, 2019; DOI: 10.1016/j.mayocp.2018.08.037

 

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.