Wat is de invloed van sporten op je (diepe) buikvet?

Overgewicht is zelden goed voor de gezondheid, maar waar veel mensen zich niet geheel van bewust zijn, is dat vooral sommige vormen van overgewicht voor veruit het meeste gevaar zorgen. Binnen Gelukkig Lijf valt meer dan eens de term ‘visceraal vet’, een type vet dat we gerust kunnen schalen onder het kopje Slecht voor je Gezondheid. 

Visceraal vet bevindt zich rondom de organen in de buikregio en ligt dieper in het lichaam dan subcutaan vet (of simpeler: onderhuids vet). Dit onderhuidse vet is de ophoping van vet bijvoorbeeld op de bovenarmen of op de heupen. Je weet wel, dat vet waar je je het meeste aan ergert ’s ochtends in de spiegel. Dat het laag houden van het visceraal vet van groot belang blijkt voor de gezondheid blijkt ook wel uit het feit dat het in verband wordt gebracht met bijvoorbeeld insuline weerstand, cardiovasculaire ziektes en andere metabolisme ziekten. 

In de afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar het verlagen van dit viscerale vet. Uiteraard speelt voeding een belangrijke rol in het ontstaan van een overschot aan dit vet, maar ook komt met er steeds meer achter welke rol beweging en sporten erbij speelt. Laten we eens kijken naar een behoorlijk omvangrijk onderzoek dat hiernaar gedaan is. Wellicht kunnen we aan de invloed van eten op visceraal vet een tweede blogpost wijden. Ook zullen we binnenkort schrijven over het interessante fenomeen van TOFI (Thin Outside, Fat Inside). In de wetenschappelijke literatuur spreekt men hierbij ook vaak over Metabolically Obese Normal Weight (MONW), wat een term is voor mensen die een gezond gewicht / BMI hebben, maar toch een te hoog vetpercentage met alle risico’s van dien.

Onderzoekers van het Duke University Medical Center in San Fransicso deden al in 2003 erg interessant onderzoek naar welke rol bewegen speelt in het ontstaan of afnemen van visceraal vet.  Ze gebruikten een gerandomiseerde klinische trial (moeilijke taal, wetenschap he) om de effecten van verschillende hoeveelheid en intensiteit beweging bij volwassenen die weinig bewegen, maar wel met overgewicht te kampen hebben, te kunnen meten. Allereerst waren de onderzoekers verbaasd over hoe snel het vet zich ophoopte diep in de buikregio bij deelnemers die amper bewogen of sportten. Deze snelle ophoping benadrukt volgens de onderzoekers de hoge tol die je betaalt bij een leven zonder veel beweging of sport.

Maar gelukkig is er juist ook een hoopvolle boodschap uit het onderzoek te halen. Chris Slentz (onderzoeker en Ph.D.), die de resultaten destijds presenteerde, zegt hierover: “Aan de andere kant, bij deelnemers die gelijk aan 27 kilometer hardliepen in de week, zagen we een significante daling in visceraal vet, subcutaan buikvet en totaal buikvet. Dit lijkt wellicht als heel veel beweging, maar de deelnemers met overgewicht waren vaak goed in staat om dit te doen.” 

De deelnemers waren dus verdeeld in meerdere groepen: niet sporten; niet heel vaak en niet heel intensief; niet heel vaak en heel intensief; en vaak en heel intensief sporten. Naast het sporten bleef hun dieet nagenoeg hetzelfde tijdens de studie. In de groep met deelnemers die niet bewogen hadden, was een toename in visceraal vet van 8.6 procent te zien, ten opzichte van een afname van 8.1 procent bij de deelnemersgroep die het meest bewoog. Bij de groep die niet heel vaak sportte werden geen significante veranderingen in visceraal vet gezien. Wat er dus op duidt dat dit afdoende is om in ieder geval niet verder aan te komen. Ook was te zien dat de hoeveelheid sporten in de week belangrijker was dan de intensiteit ervan. 

Wat we hiervan kunnen leren? Voorkomen ten alle tijden volkomen inactiviteit. Ga wat doen. Ga sporten. Je hoeft niet direct als een gek te gaan sporten, maar ga vooral wat doen! 

Onderzoek: Duke University Medical Center. “Physical Inactivity Rapidly Increases Visceral Fat; Exercise Can Reverse Accumulation.” ScienceDaily. ScienceDaily, 29 May 2003.

Bron: https://www.sciencedaily.com/releases/2003/05/030529081315.htm

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.